• Skrevet: 14.02.2013  //  Kl: 20:01  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 2

Har dere hatt en klissete og søt Valentinsdag? Jeg må pent tilbringe kvelden for meg selv, for Lasse er på jobb. Men søtingen kom hjem med roser i morges etter han hadde vært på sin smertefulle time hos naprapaten, og med pannekaker til frokost ble det iallefall en veldig koselig formiddag!


Glutenfrie pannekaker forresten; ca. 1 halv pose glutenfri fin bakemiks, 2-3ss bakepro, 2-3ss olivenolje, 2 egg, 4dl vann, 1 ts fiberhusk og 1 most banan. De ble faktisk knallgode! Både lukta og smakte som "vanlige" pannekaker.

Det har vært en rolig og treningsfri Valentinsdag på meg. Vi trente bein i går og det ble i grunn ei knall økt for min del! Ryggen spiller på lag igjen, og da går det meste stortsett mye bedre. Men denne dagen har iallefall bare vært hviledag, og ettersom jeg bare har 4 dager igjen før jeg rømmer landet, har jeg igjen gjort et forsøk på å pakke. Jeg føler jeg burde ha med mer med tanke på at jeg skal være så lenge borte, men jeg kommer i grunn ikke på noe mer jeg vil ha bruk for, iallefall ikke noe jeg ikke kan skaffe der.



Lure meg sa ja til å komme på jobb i morgen, så nå må jeg holde hodet på rett plass så jeg er sikker på at jeg har orden og kontroll på alt som skal være med og alt som skal være i orden innen jeg drar. Det går skremmende fort nå! Etter jobb i morgen blir det middag og kaffe med familie før Lasse kommer på besøk igjen. Lørdag er det duket for innflyttings/hadetbra-fest hjemme hos Julie med gode venner, og så er det plutelig bare et par dager igjen. Føles nesten som om jeg skal være borte i lange tider, for jeg er nesten litt småstressa for å få sett alle "en siste gang", haha.

Kos dere videre i kveld da folkens!

  • Skrevet: 11.02.2013  //  Kl: 10:13  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 0

God morgen!

I dag var jeg oppe og spratt allerede da klokka var 08 for å få med meg Kristine Weber på God Morgen Norge. Flere som har vært oppe foran skjermen denne mandagen?


Men nå tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om noe det kanskje ikke har vært så voldsomt mye av her på bloggen, nemlig kondisjonstrening. Styrketrening er og forblir min store kjærlighet, men variasjon er godt for både hode og kropp.

I løpet av månedene med kickboxng to dager i uka har faktisk kondisjonen min forbedra seg merkbart, og jeg kjenner at jeg er ganske motivert for å vedlikeholde den biten selv om det nå ikke blir mer kickboxing på meg. Jeg har så smått begynt å kjøre litt kondisjonstrening på andre vis i det siste, rett og slett fordi jeg har hatt lyst! Det er godt å svette litt og kjenne at hjertet pumper litt ekstra. Men ser man bort fra treningsglede og funksjonalitet, så er jo uansett hovedfokuset mitt å bygge masse og forbedre fysikken til neste runde med konkurranser, så det er ikke snakk om overdreven utholdenhetstrening. Men har man lyst har man lov, alt med moderasjon. Det er rett og slett bare godt å bruke kroppen til noe annet enn kun styrketrening!


Stjal T-skjorta di jeg, Monika.. Takk for lånet!

Å løpe time etter time er ikke noe som har tiltalt meg på noe vis enda, det blir for tamt og muskelnedbrytende. Det må helst være litt fort unnagjort, eller i det minste mer variert for min del. Så her er noen tips til effektiv og moro kondisjonstrening:

  • Geriiljakardio: dette er en intervall-form jeg ofte har avsluttet styrkeøktene mine med, rett og slett fordi det går utrolig fort. Varm opp med 50% av maksfart i ca.4min, og så setter du i gang med dragene. Maks innsats i 20 sek, etterfulgt av 10sek total hvile. Gjenta 8 ganger, før du trapper ned med 4min av 50% av maksfart igjen. Ferdig på 12minutter!
  • Fartslek: Dette kan du gjøre både på tredemølla eller ute i naturen. Nå som det er vinter og kaldt  ser du ikke meg løpe ute, men her setter jeg meg selv et mål om hvor lenge jeg har tenkt å holde på, og deretter varierer jeg farta mellom rask gange, jogging og løping så det blir en form for intervalltrening.
  • Ro-intervaller: Denne versjonen kjørte jeg faktisk i går etter skulderøkta mi! Varma opp med rolig roing i 5min, deretter rodde jeg med mak innsats i 2min, etterfulgt av 1min aktiv hvile. Det ble 5slike drag, pluss litt nedtrapping til slutt.
  • Sirkeltrening: Å trene kondisjon og fettforbrenning med vekter er vel midt i blinken for oss som liker å løfte skrot. Sirkeltrening benyttet jeg med av under konkurransedietten også, og det er nok mer i vinden nå om dagen som crossfit er blitt så populært. Hvilke og hvor mange øvelser man vil kjøre, hvor mange repetisjoner, hvor lange pauser og hvor mange runder kan man bestemme selv utifra nivå og dagsform, men kort oppsummert, handler det om å trene gjennom kroppen med høyt volum og korte pauser. Velg gjerne øvelser som trener store muskelgrupper. Her er et innlegg jeg skrev etter en slik økt i sommer.
  • Ellers så håper jeg å kanskje få tatt opp litt svømming igjen når jeg kommer til Florida. Jeg tror jeg har skimtet et svømmebasseng på bildene fra treningssenteret vårt der! Jeg drev med svømming et par år da jeg var yngre, men sluttet fordi jeg etterhvert gikk lei. Men det er iallefall veldig god trening for hele kroppen, som også skåner leddene.

 

Trener du mye kondisjon, og i så fall hvordan?

  • Skrevet: 10.02.2013  //  Kl: 22:27  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 2

Nå begynner jeg å kjenne reisenervene for fullt, det er kun litt over en uke til jeg faktisk setter meg på flyet til Florida og reiser fra alt her hjemme i trygge, lille Trøndelag! Jeg har så smått forsøkt å begynne å pakke, men det er jammen ikke greit å vite hvor mye en bør ha med. Kommer sikkert til å bli litt shopping der borte kjenner jeg meg selv rett, så det er vel ingen grunn til å fylle kofferten før jeg reiser, hehe.

Men ettersom jeg blit borte en stund og det blir lenge til jeg ser alle her hjemme igjen, har jeg forsøkt å tilbringe litt tid med "alle sammen", så det har blitt noen kafébesøk og litt annen kos med venner og familie i det siste.

 

Kafé-kos med Marit, Julie og Silje:


På tirsdag var jeg ute og spiste sammen med Lasse, Monika, pappa og kjæresten hans, før vi dro på Bowling og mora oss:


 

 

I helga har jeg vært hjemme hos mamsen, og blant annet feira morsdag med boller og kos sammen med mamma, Monika og Jesus:



Blir rart å skulle være så lenge bort fra dem, men tida kommer nok til å gå veldig raskt tenker jeg. Dessuten er jeg jo så heldig å få besøk av både Lasse, pappa og kjæresten hans! Nå har jeg kun én arbeidsdag igjen også før jeg drar, og så kommer jeg til å tilbringe den siste uka delvis på Malvik hos Lasse, og ellers må jeg sette av tid til pakking og rydding. Pappa kommer til å renovere og fikse deler av huset mens jeg er borte, så jeg må rydde unna rotet mitt. I tillegg blir det nok noen siste hadetbra-møter til helga tenker jeg, og så bærer det av sted ÅHERREGUDREDDMEGJEGKOMMERTILÅDØ!

 

Neinå.. Nå er det på tide å finne senga! Må vel opp å se Kristine Weber på God Morgen Norge i morgentidlig.

  • Skrevet: 09.02.2013  //  Kl: 23:55  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 3

Ryggen som har vært kranglete kjennes langt, langt bedre ut igjen! Den begynte så smått å gå seg til i midten av uka, og i går var jeg hos naprapaten og fikk litt behandling og råd igjen. Smertefullt mens det pågår, men veldig godt (og litt ømt og rødt) i ettertid. Jeg skal iallefall prøve å være påpasselig med både hvordan jeg løfter, står og sitter fremover. I dag var det også rygg (og biceps) som stod på treningsagendaen etter jobb, og økta så omtrent slik ut:

 

Dagens:

  • Pull-ups 3x4  (jeg har blitt sabla tung i kroppen gitt!)
  • Bred nedtrekk 2x12-10
  • Kabelroing 4x12
  • Cable pullover 7x15
  • Hantelcurls 3x8
  • Scottcurls 3x12
  • EZ-curls 7x12

 

Full av energi, glad for at ryggen ikke gjorde vondt, litt gira på å øve teknikk og samtidig inspirert av Lone sitt crosfitt-innlegg, ble det i tillegg en liten bonus-runde til slutt:

  • Knebøy x 20
  • Markløft x 20

Ingen pause mellom øvelsene. Jeg kjørte to slike runder med 2minutters pause mellom. Det kjentes i beina, og pulsen økte kan man si! Ble en litt kortere versjon enn Lone sin, men moro var det.



Legger dere forresten merke til noe annerledes på bildet? Nei? Vel, gutta på gymmen har omsider hevet seg rundt og begynt å male bort den gamle brunfargen på utstyret. Nå blir det blått/grått, lyst og fint! Så synd å skulle reise fra alt om en ukes tid..

 

De fleste har vel forresten fått med seg at det er både morsdag og fastelavn i morgen. Dessverre jobber mamma tidlig og jeg jobber sent, så vi rekker ikke å treffes. Derfor tok vi bollekosen og morsdagskaka i kveld! Så etter trening var det hjem til dette:


U jelly? Jeg har helt ærlig ikke telling på hvor mange boller jeg har spist i dag, det ble et par på jobb før jeg dro på trening også. Bollelørdag it is! Satser på litt ekstra energi på morgendagens skulderøkt.

 

Har dere lagt planer for morsdag og/eller fastelavn?

  • Skrevet: 09.02.2013  //  Kl: 21:15  //  Kategori: Blogg  //  Kommentarer: 5

Nå har jeg hatt det samme designet siden jeg opprettet denne bloggen, og jeg begynte å føle at det var på tide med noe nytt. Min kjære lillesøster Monika som har litt mer peiling på alt som har med PC, photoshop og HTML-koding å gjøre har derfor vært så snill og hjulpet meg med å fornye bloggens utseende littegranne. Godt med noe nytt!

Gammelt VS nytt:

 



What'cha thinking?`Jeg er iallefall veldig fornøyd igjen for en stund! Tusen takk Mons

Nå skal vi spise mer bolle. Med nugatti. God lørdag!

  • Skrevet: 07.02.2013  //  Kl: 11:25  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 3

God morgen!

Jeg må nesten starte innlegget med å skryte litt! I går hadde vi vår første gradering på kickboxinga, hvor vi skulle ta gult belte. Hele skokken med nybegynnere var nok litt spente på hvordan det hele skulle foregå, og ikke minst om vi alle ville bestå. For min del gikk det stortsett smertefritt, og hele gjengen bestod. Men jeg og Monika bestod med en liten bonus -vi hadde dobbelgradert! Så da ble det faktisk orange belte på oss to. I og med at det trolig ble den siste økta med kickboxing før jeg reiser, ble det iallefall en veldig fin avsluting.

Takk til våre kjære trenere som har piska og torturert oss på trening de siste månedene! Dere har gjort en knallbra jobb og trent oss godt.


Det har vært et fint kapittel i treningshistorien min, og jeg er glad jeg har fått delt det med deg, Monika!


Ellers er det nok ikke stort nytt på treningsfronten her i gården. Holder fortsatt på med FST-7, men jeg avslutter det nå før jeg reiser. Det har vært både gode og rett og slett rævva treningsøkter den siste tiden, hovedsaklig fordi ryggen min har vært kranglete, noe som har ført til en del frustrasjon fra min side. Stakkar Lasse. Den er hakket bedre nå enn da den var på sitt verste, men jeg skal uansett en tur til naprapat Gøril i morgen i håp om at hun kan work her magic. Jeg må nok bli flinkere til å aktivere beina mer og ryggen mindre i enkelte øvelser, spesielt i knebøy. Det er nok feilbelastning og slurv fra min side som er årsaken.


Da skal jeg prøve å være flink og rydde litt her igjen før Lasse kommer tilbake fra sin naprapat-time. Vi er noe redusert og invalid på trening med skader og plager begge to om dagen, men stabeist er vi så treninga får vi gjennomført på et eller annet vis uansett!

  • Skrevet: 03.02.2013  //  Kl: 21:53  //  Kategori: Annet  //  Kommentarer: 1

Den 2.februar i 1983 kom Levanger Gym til verden, og i går var det nøyaktig 30 år siden. Derfor var det naturligvis på sin plass med en feiring! I gårkveld var alle deleiere og vakter med koner og kjærester samlet for en jubileumsfest oppe i selve gymlokalene. Kvelden gikk fort med masse god mat, taler, mimring, vitser og latter. Det er en utrolig fin gjeng, og det er i grunn beundringsverdig at de har fått gymmen til å fungere så godt som den har gjort i 30 år med kun dugnadsarbeid. Jeg er glad jeg har fått ta del i dette siden sommeren 2011. Stolt av old school gymmen min!

Besøk gjerne hjemmesiden, eller bli medlem av gymmens facebook-gruppe!

 

Jeg fant ut at jeg ville bake kake, og ettersom Lasse har cølliaki kjøpte jeg like greit kakemixen fra Funksjonell mat. Kaka ble glutenfri og fin den, men geniet her tenkte som så at litt proteinpulver i glasuren ville sikkert være godt, og vips så hadde jeg smurt inn hele kaka med et pulver som selvfølgelig inneholder gluten. Great success. Men den ble god da.

 

Se så koselig de hadde ordnet det oppe på gymmen vår..


Gjett hvem som spiste seg sprekkeklar..!

 

Da håper jeg på nye 30 år! Nå reiser jeg jo utenlands om et par uker, og deretter flytter jeg fra Levanger når jeg kommer tilbake til Norge. Det betyr jo at min tid som vakt på gymmen nærmer seg slutten, men jeg og Lasse har blitt enige om at vi nesten må sette av en fast dag i uka hvor vi drar inn til Levanger for å trene. Det er og forblir gymmen min.

 

Gratulerer til alle deleierne som har holdt det gående til nå!



Andrea Halsan



21, Levanger

Jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og har erfaring som bodyfitness-utøver. Bloggen er i all hovedsak en trenings- og kostholdsblogg, men jeg skriver også om mer hverdagslike temaer og hendelser.

+ Legg meg til som venn









Kategorier


Arkiv


Blogger jeg leser


Bloggdesign


Annonser



Copyright

hits