God sndag! Har dere hatt ei fin helg s langt? Helga mi har iallefal vrt ganske s bra. Den starta med seinvakt p sykehjemmet p fredag, og deretter ble det Star Wars p skjermen sammen med samboeren. Lrdag gikk med p sove til langt p dag, slappe av med frokosten og deretter begi seg i vei p beintrening med kneby helt ned p 3 repetisjoner. Deretter bars det rett i 70-rsdag med tre-retters p Rica Hell hotell. Kjempegod mat!

I dag har jeg i grunn ikke kommet lengre enn morgenstell og frokost, og jeg har vel egentlig ikke helt store planene for dagen heller. Begge har treningsfri p styrkefronten, men det sprs om det blir en runde med litt cardiotrening etterhvert.

Men frokosten har jeg iallefall gjort skikkelig, til tross for at vi glemte butikken i gr og kjleskapet begynner tmmes.. Takk og pris for sndagspent.


Scrambled eggs av to egg, smr, paprika, purrelk, gresslk, paprikakrydder, salt og pepper, og en stor kopp med jordbr og blodappelsin med yoghurt til dessert.


Blodappelsina smakte dessverre kjempebeskt denne gangen, s den var ikke god selv med yoghurt p.. Jordbra derimot gikk lett ned!



Da skal jeg se om jeg fr fortsatt litt p innlegget mitt om Forever Fat Loss. Jeg merker det er litt vanskelig skulle oppsummere ei hel bok (som ogs er skrevet p engelsk) om et s sammensatt tema som det kosthold er, men det er ogs veldig greit f jobba gjennom boka p dette viset i ettertid for min egen del. S innlegget kommer!

Da nsker jeg alle en fortsatt flott sndag, uansett hvilke planer dere har!

  • Skrevet: 26.06.2014  //  Kl: 12:05  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 9

I dag har jeg helt og holdent fri, og det eneste jeg har planlagt for dagen er ei heavy benkpress-kt i kveld nr Lasse er ferdig p jobb. Hele formiddagen har jeg ogs helt for meg selv, ettersom min bedre halvdel jobber om natta for tida og derfor sover frem til 14-15-tida. S hva skal man da underholde seg selv med? Jeg begynte iallefall med sove ut til jeg vkna av meg selv, brukte s lang tid jeg ville p badet, og mekka meg en flykrsj-omelett til frokost.


Vi trenger virkelig ei ny steikepanne- alt svir seg fast, og omelett er et ddfdt prosjekt! Smakte fortsatt godt da.

Etter frokost tok jeg med meg kamera ut p en liten rusletur i sola. Disse sommertemperaturene n om dagen er ikke stort skryte av da. Det er vel bare s vidt de kryper over 10 grader n om dagen, og det fles ikke helt rett mtte leite frem skjerf n nr vi straks vender om kalenderen til juli mned. Men en fin luftetur ble det iallefall uansett!







N er planen bare pusle litt i leiligheten og lese videre i min nye bok -Forever fat loss som jeg skreiv om her om dagen. Den er nesten ferdig utlest allerede, s jeg kommer til skrive noen ord om den nr jeg blir ferdig.

Hvilke planer har du for dagen?

  • Skrevet: 25.06.2014  //  Kl: 09:27  //  Kategori: Kosthold / Ernring  //  Kommentarer: 5

Da er det tre uker siden tredje og siste eksamen ble avlagt, og n er resultatet kommet. Jeg trenger ikke ta opp noen av dem, og det betyr at jeg faktisk er ferdig med mitt r med Grunnleggende Ernring! Det har gtt overaskende greit jobbe jevnt og komme seg gjennom stoffet til tross for at jeg kun har jobbet hjemmefra over nett. Jeg har til tider kjent p at jeg savnet det ha en lrer til stede, og gjerne ogs medelever diskutere emnene med, men alt i alt synes jeg det har vrt veldig greit vre nettstudent for et r.

Selve opplegget til Bjrknes hyskole synes jeg var veldig oversiktelig og lett forholde seg til -lett forst, gode fagtekster, og gode undervisningsvideoer. I tillegg var det selvflgelig mulig f svar av konktaktlrer om det var noe jeg lurte p.



Jeg m si meg godt fornyd med eksamenskarakterene ogs, selv om jeg er ganske sikker p at jeg kunne gjort det enda bedre n p den siste om jeg hadde lagt meg litt mer i selene og jobba litt mer den siste tida. Ettersom jeg begynte vre p Care to dager i uka fr eksamen var jeg noe umotivert til jobbe mer med stoffet som jeg allerede hadde gtt gjennom et par ganger, og ville helst bare bli ferdig med eksamen. Det ble uansett tippel-B til slutt, og det skal jeg nok fint kunne leve med.



Jeg har iallefall lrt veldig mye det siste ret -bde om kroppen ned p celleniv, om matvarer og nringsstoffer, om helse og sykdommer, og ikke minst ftt testet egne grenser med tanke p vilje og disiplin ved kombinere nettstudier og ekstravakter p sykehjem. Jeg har allerede begynt sette det jeg har lrt ut i praksis ved kostholdsveiedning av kunder p treningssenteret, og gleder meg til fortsette bde jobbe og lre mer innen feltet.

"Lysten til lykkes m vre strre enn frykten for feile"

  • Skrevet: 24.06.2014  //  Kl: 16:12  //  Kategori: Kosthold / Ernring  //  Kommentarer: 12

-bde ja og nei.

Jeg vet jeg ikke er alene om vre svak for smaken av peanttsmr -aller helst i kombinasjon med noe stt som br eller syltety. Men br det inng som en del av et daglig kosthold? Slik jeg ser det er det bde et klart ja og et nei her, helt avhengig av hvilket produkt du velger. Mange typer peanttsmr (ofte de aller billigste) inneholder bde sukker og palmeolje, og disse produktene fr iallefall aldri plass i handlevogna mi. Heldigvis finnes det et langt bedre alternativ, og denne varianten har fast plass i kosten hjemme hos oss!

Den kologiske krukka med peanttsmr bestr nemlig av 99,3% peantter, og de siste 0,7% er kun havsalt. Med andre ord et langt mer naturlig produkt, og vel verdt de ekstra kronene det koster i forhold til billig-varianten.



Peantter inneholder ca. 45?50 g fett (hyt innhold av flerumettede fettsyrer), ca. 25 g protein, og 12?19 g karbohydrat per 100 g. Nttene har ogs et hyt innhold av B- og E-vitaminer, sink og magnesium som bl.a er viktig for immunforsvaret og inngr i flere viktige prosesser i kroppen.

Jeg sier derfor JA til peanttsmr, sfremt man velger riktig type. Om man ikke har planer om g opp i vekt br man imidlertid vre obs p at ntter er veldig energirike pga. det hye fettinnholdet, og derfor br spises med moderasjon. Ei t-skje eller to holder som regel lenge som topping p cottage cheesen eller havregrten for min del. Dette er en fettkilde jeg ofte ogs anbefaler for kunder.


Cottage cheese, jorbr, peanttmr og sukrin. Mmm...


Spiser du peanttsmr?

  • Skrevet: 22.06.2014  //  Kl: 10:31  //  Kategori: Kosthold / Ernring  //  Kommentarer: 5

God morgen!

Har dere sovet godt? Det har iallefall jeg! Tirsdag og onsdag var jeg p Care, og torsdag, fredag og lrdag hadde jeg vakter p sykehjemmet s da det var godt f sove ut i natt. Det er ogs derfor bloggen har blitt nedprioritert de siste dagene. I dag har jeg helt fri, og skal bare bruke formiddagen p litt hjemmearbeid med kostholdsplaner og treningsprogram. Helt greit med hjemmekontor!



Etter grsdagens lrdagsmiddag bestende av biffsnadder med godt tilbehr etterfulgt av snop til dessert, fristet det mer med noe friskt og lett til frokost i dag. Hva er vel da bedre enn br? Det gr mye i frosne br hos meg, ettersom det er rimelig, men jeg hadde visst helt glemt hvor fantastisk godt det er med friske bringebr!

Denne skla gikk iallefall lett ned:


Cottage cheese med steviadrper toppet med friske bringebr og kologisk peanttsmr.


Senere i dag skal vi selvflgelig ogs komme oss p trening igjen, og da skal jeg begynne med uke 2 av 5/3/1-programmet. Treningsukene mine starter nemlig p sndag for tiden! Denne uka er det arbeidssett helt ned p 3 repetisjoner p basevelsene, s det blir moro.

Dagens kt blir i grove trekke seende slik ut:

  • Militrpress 3x 3, 3, 3+
  • Dips 5x 10
  • Chins/nedtrekk 5x 10

Ikke s mye hokus pokus, annet enn at arbeidsvekta p militrepressen er nysommelig regnet ut.

Hper dere ogs har hatt ei fin helg til n, og nyter sndagen til det fulle!

  • Skrevet: 18.06.2014  //  Kl: 18:53  //  Kategori: Kosthold / Ernring  //  Kommentarer: 5

Trening og kosthold gr hnd i hnd, og som personlig trener mener jeg derfor det nesten er like viktig ha god kunnskap om kost og ernring som innen trening. Det er derfor jeg har tatt studiet Grunnleggende Ernring det siste ret, og derfor jeg ogs leser en del om emnet p egen hnd. Det finnes riktignok en jungel av informasjon innen dette store feltet, s det gjelder sortere ut hva man skal ta til seg og hva man skal ta med en god klype salt.

I gr kom iallefall Mona med en forsinket bursdagsgave til meg, og den gleder jeg meg til plye gjennom!


N mener jeg ikke at en lav fettprosent er det viktigste her i livet (god helse kommer selvflgelig frst!), men det er tross alt en problemstilling man til stadighet mter i PT-yrket. Det bli kvitt det overfldige fettet -og holde det borte.


Forever Fat Loss er skrevet av Ari Whitten, spesialist p tap av fettmasse og p metabolisme, og utifra det jeg har skjnt av det lille jeg forelbig har lest, s er ikke dette en bok som handler om kutte ut eller ned p mat eller nringsstoffer. Den skal vre skrevet med utgangspunkt i menneskets biologi, s det kan bli interessant se hvilken konklusjon jeg sitter igjen med nr boka er ferdiglest.





Boka satte jeg i gang med p toget hjem fra Levanger og den ser ut til vre relativt lettlest, s jeg tror jeg skal sette meg og lese videre n i kveld. Jeg er sikker p at man aldri blir ferdig utlrt, og det er alltid moro med ny kunnskap!

I morgen er det treningsdag igjen, og da skal jeg prve meg p kt 3 p 5/3/1-programmet. Da er det benkpress p planen!

  • Skrevet: 17.06.2014  //  Kl: 22:04  //  Kategori: Personlig trening  //  Kommentarer: 4

Hei, og god kveld!

Dagen gr mot slutten, og selv om den ikke startet helt etter planen s har den vrt veldig fin! Da jeg stod opp i morges oppdaget jeg nemlig at togene n er innstilt til sommertid, s det toget jeg hadde planlagt ta gikk ikke. Dermed mtte jeg utsette dagens frste PT-time og vente til neste tog skulle g!


Det ble plutselig god tid til nyte morgenkaffen nr jeg mtte vente en time ekstra p toget..

Og matpakketrnet er selvflgelig like stort som vanlig! Det er virkelig ikke all verden til arbeid tilberede en liten haug med mat og fordele i matbokser dagen i forveien til man skal p jobb/skole. Da har du sunn og god mat tilgjengelig, og slipper bruke en formue p raske, dyre, og kanskje ikke fullt s sunne lsninger p butikken.


Havreafler fra grsdagens kveldsmat, en proteinshake, en appelsin, to matbokser med rret, og to matbokser med karbonadedeig- og bnnegryte.

Jeg kom iallefall til slutt p et tog til Levanger og til Care. Der har jeg i dag hatt PT-timer med to nye kunder for frste gang, og jeg m si det var moro se hvor flinke de begge var til st p, presse seg selv og fullfre alt. Jeg gleder meg til se fortsettelsen og fremgangen til begge to fremover. Jeg merker hvorfor det er dette yrket jeg har valgt p slike dager!

Dagens frste time var med min bestevenninne Julie, og jeg er s stolt over se at hun har kommet i gang med en s bra start:


En smule sliten, men godt fornyd med gjennomfrt time!

Etter siste PT-time kom mamma og plukket meg opp for en liten handletur p kjpesenteret fr det bar tilbake p Care p instruktrmte i kveld. N sitter jeg godt fornyd i sofaen hjemme hos min mor, har akkurat gomlet i meg kveldsmaten, og tror i grunn jeg er klar for krype til sengs om ikke lenge.

Hper dere ogs har hatt en suveren dag!

  • Skrevet: 17.06.2014  //  Kl: 07:44  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 6

-dette fikk jeg hre allerede fra starten av da jeg selv begynte trene, og loggboka var alltid en fast treningskompanjong. Jeg m innrmme at jeg har sluntret unna nr det kommer til denne biten det site halvret, men med nytt treningsprogram har jeg ogs ftt ny treningsmotivasjon, og n er loggboka tilbake p plass i treningsbagen.

loggfre treningsktene er faktisk langt viktigere for fremgangen enn du skulle tro.



Jeg skal gi deg et lite hint om hvorfor denne loggfringsbiten er spass viktig, og det er progresjon. Enten du skal bli sterkere eller bygge mer muskler, s m du p et eller annet vis ke belastningen over tid -enten ved tyngre vekter, flere sett eller flere repetisjoner. Jeg veit ikke med deg, men min hukommelse er iallefall ikke fullkommen nok til klare huske hvert et sett og hver en repetisjon for hver eneste velse p hver bidige kt fra uke til uke.



Det trenger verken vre krevende eller vanskelig:

1. kjp ei enkel notatbok til en billig penge p Nille eller Europris.
2. Skriv ned dato og navn p kta (flger du et bestemt treningsprogram s skriv gjerne kt 1,2,3 osv + hvilken uke slik jeg har gjort p bildet ovenfor. Om du trener mer etter nske og dagsform kan du bruke dagens muskelgrupper som overskrift).
3. Notr navnet p velsene, samt vekt og antall repetisjoner p hvert sett.
4. Gjerne skriv noe om lengden p pausene mellom hvert sett.

Man kan gjre langt mer enn dette og skrive om bl.a intensitet, kommentere dagsform osv, men jeg bruker loggboka hovedsaklig som et verkty for huske hva jeg lftet sist/vite hva jeg skal lfte i dag. Selve treningsprogrammet har jeg gjerne med p et papir ved siden av, og der skal det jeg trenger vite om intensitet og annen viktig informasjon st.

P dette viset kan du lett holde oversikt over om det gr fremover eller om du holder p stagnere, slik at du vet nr det er p tide ta en deload-uke eller gjre noen endringer i programmet.

Logger du treninga di?

  • Skrevet: 13.06.2014  //  Kl: 20:40  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 11

Helg da dere! For meg betyr det riktignok arbeidshelg p sykehjemmet, men helg likefullt. Jeg krysser fingrene for finvr i morgen, for da blir det tur til Levanger for grille hos pappa og samboeren etter jobb! I dag har jeg iallefall hatt fri, og etter en rolig morgen heiv vi i oss pre-workouten og kjrte til trening.




Ettersom jeg skal begynne med 5/3/1-programmet er jeg avhengig av vite min 1RM (maksvekt jeg klarer p 1 repetisjon) i kneby, benkpress, marklft og militrpress for regne ut hvilke vekter jeg skal begynne med. Kneby og benkpress hadde jeg klart for meg, men marklft og militrpress har jeg ikke trent nevneverdig p p lange tider. Derfor fant jeg ut at det ville vre best rett og slett kjre makslftstesting p disse to istedet for bare anta.

Lasse filmet makslftet mitt i marklft:



Jeg bruker litt mye tid p vimse fr lftet starter i tillegg til at rumpa godt kunne vrt enda lavere i startpossisjon, men alt i alt er jeg fornyd med lftet. Ettersom jeg ikke har trent spesifikt p marklft p over et r er jeg ogs fornyd med at maksen landa p 90kg.

I kveld er Lasse p jobb, og jeg har slappa av og gjort litt arbeid hjemmefra med kostholdsplaner. N skal jeg bare fortsette med avslappingsbiten og pusle litt her i leiligheten fr det blir sengetid, s da nsker jeg alle ei fortreffelig helg!

  • Skrevet: 11.06.2014  //  Kl: 17:07  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 4

Da har jeg sagt hadet til Levanger for denne gang og er n hjemme i Malvik igjen. Jeg har hatt et par fine dager i Levanger som vanlig, til tross for at det er rolig p jobb n i sommertida. Litt PT-jobb, ei treningskt, tid med familie og venninneprat har jeg iallefall rukket med, s jeg kan ikke klage!


P besk hos farmor i kveldssola i gr. Dessverre har vi vrt langt ifra like heldig med vret i dag..! Det hljet ned da jeg gikk av toget.



Jeg m ogs nevne at lillesster Monika kom hjem etter ei uke i New York p fredag, og hun hadde med en liten reisegave til meg. Hun hadde funnet akkurat det jeg nsket meg ogs -Turkey jerkey og Powercrunch proteinbarer. Begge deler spiste jeg mye av under oppholdet mitt i Florida i fjor, og det vekker gode minner!


Kan jo nesten ikke spise det heller, for jeg vil ikke at det skal g tomt! Hihi..


Resten av kvelden skal vi bruke p sette oss inn i og planlegge treningsperioden fremover her i leiligheten. Bde jeg og Lasse har tenkt sette i gang med hvert vrt program, og n skal det gjres skikkelig igjen! Det har blitt en del av og p p oss begge nr det gjelder programmer, s n er det skjerpings. Jeg skal forberede en lengre treningsplan p 5-3-1-programmet som jeg nevnte i gr, og starter mest sannsynlig med det i morgen. Gleder meg!

Ha en fin lillelrdag alle sammen!

  • Skrevet: 10.06.2014  //  Kl: 11:23  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 4

God formiddag!

Jeg stod opp tul nok en solfylt dag i Trndelag i dag, og etter en rolig morgen hjemme med vafler til frokost tok jeg buss og tog inn til gode, gamle Levanger. Jeg kommer til vre p Care hele dagen, og p planen str beintrening, arbeid med kostholdsplaner og til slutt PT-time.




Vaffelfest bde til frokost og til lunsj:


Jeg bruker samme oppskrift som til pannekakene mine. Denne gangen dobla jeg den og tok med den andre halvparten i matpakken!


Jeg reiser med et lite flyttelass hver gang. Utrolig hvor mye jeg m ha med for knappe to dager!

P trening i dag er det fremside lr og rumpe som skal f kjrt seg. Baksiden trente jeg alene p lrdag, s den skal f slippe i dag, hehe.. Planen for kta seg iallefall omtrent slik ut:

  • Leg extensions 3x10-15
  • Kneby 4x3-5
  • Sumoby i smith-maskin 3x8-12
  • Smal beinpress 3x8-12
  • Glute kick-backs 2x12-15

Det er litt over ei uke sida jeg slutta med helkroppsprogrammet mitt, s n blir det ei ordentlig pumpekt p beina fr jeg skal sette i gang med et skikkelig program igjen. Failing to plan is planning to fail sies det, og det ligger helt klart noe i det. Jeg m innrmme at min egen treningsmotivasjon har vrt litt laber den siste tida, og det skyldes nok mye at jeg ikke har sett s mye fremgang p en stund. Snn gr det nr man ikke har noen klare ml strekke seg etter! Det er p tide sette seg noen nye konkrete ml og jobbe mot, og da selvflgelig ogs ha en plan for hvordan jeg skal n dem. Lasse foreslo Jim Wendlers 5-3-1-program, og etter ha lest meg opp litt har jeg bestemt meg for gi det et ordentlig forsk.

Da skal jeg straks lade opp med vaffelporsjon nr.2 fr trening.
nsker alle en herlig dag i finvret!

God morgen!

Etter min noe forkorta ukentlige tur til Levanger kom jeg hjem til Malvik igjen i gr. I dag er jeg derfor klar for hive meg p trening igjen etter et par dagers treningsfri, og i dag tror jeg det blir bryst og skuldre som skal f kjrt seg. Etter en periode med helkroppsprogram savna jeg selvflgelig splitt-program igjen, s jeg ser frem til f kjrt ut disse muskelgruppene skikkelig i dag! Jeg trente fremside lr og rumpe p mandag, og stlheten henger fortsatt i, hehe..


Lille Simba ville bare si hei, hun ogs. S fin, men passe tullerusk!


I grkveld var vi bedt i bursdag hos svigermor, og i den anledning lette jeg frem bakekona i meg igjen.
Planen var egentlig pavlova-kake, men da det viste seg at det allerede stod p menyen ble det plan B, nemlig eplekake. Denne godsaken er til og med gluten- og sukkerfri!







Ettersom kaka m vre glutenfri brukte jeg like gjerne kakemiksen til Funksjonell Mat, og tilsatte 3 sm kologiske epler kuttet i bter, samt litt sukrin og kanel. Alle s ut til synes kaka var god, de turte iallefall ikke si noe annet! Det er alltid moro nr man baker gluten- og sukkerfritt og selskapet liker det. Jeg har brukt denne kakemiksen fr, og jeg synes den rett og slett er genial.

N er det frokost og trening etterfrulgt at vakt p sykehjemmet som str p planen for dagen, s da nsker jeg alle en super dag i sola!

  • Skrevet: 03.06.2014  //  Kl: 19:13  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 0

Den siste uka har PCen vrt litt trblete, og i tillegg til finvr har det dermed blitt drlig med blogginga.

Det har vrt temmelig lite jobb p meg, men med godvr og kjreste synes jeg dagene gr altfor fort allikevel! Trening, kubbespill, badmington og kinodate -for ikke snakke om en runde p golf-banen med svigers. Og snn gr no dagan! Er det ikke herlig med skikkelig sommer?



Middag p Egon fr Maleficent p kino! I love Disney


Swoosh! Jeg fr ikke spille p banen uten kurs, men jeg fikk kjre golf-bil! Flte meg som en rtass.

I dag har jeg riktignok gjort noe som er mer fornuftig enn det er koselig til en forandring -nemlig tredje og siste eksamen! Det er jo aldri helt godt si hvordan det gr fr man faktisk fr resultatet, men jeg fler meg iallefall bra sikker p at det er mer enn godt nok til best, s det er godt kjenne at man er i ml. Det blir nok merkelig ikke kunne kalle seg student lengre og faktisk begynne betale ned p studieln og greier. Jeg fler meg riktignok langt ifra ferdig utlrt enda, og det tror jeg forsvidt aldri man blir heller, men jeg ser frem til kurs og seminarer i fremtiden! Hvem vet -kanskje havner jeg p skolebenken igjen en dag ogs, men akkurat n ser jeg veldig frem til kunne fokusere 100% p PT-jobben til hsten.


Instagram: @artisticfitness


N sitter jeg, som jeg vanligvis gjr p tirsdagskveldene, hjemme hos min kjre mor i Levanger. I morgentidlig str det PT-time p planen, fr jeg etterhvert vender nesa hjemover til leiligheten i Malvik igjen. Torsdag og fredag har jeg heldigvis ftt et par etterlengtede vakter p sykehjemmet, s kanskje slipper jeg leve helt p feriepengene i sommer ogs, hehe. Man blir ikke rik av vre nyoppstarta PT om sommeren med dette vret akkurat!

Hper dere ogs nyter finvrsdagene!



Andrea Halsan



21, Levanger

Jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og har erfaring som bodyfitness-utver. Bloggen er i all hovedsak en trenings- og kostholdsblogg, men jeg skriver ogs om mer hverdagslike temaer og hendelser.

+ Legg meg til som venn









Kategorier


Arkiv


Blogger jeg leser


Bloggdesign


Annonser



Copyright

hits