God søndag! Har dere hatt ei fin helg så langt? Helga mi har iallefal vært ganske så bra. Den starta med seinvakt på sykehjemmet på fredag, og deretter ble det Star Wars på skjermen sammen med samboeren. Lørdag gikk med på å sove til langt på dag, slappe av med frokosten og deretter begi seg i vei på beintrening med knebøy helt ned på 3 repetisjoner. Deretter bars det rett i 70-årsdag med tre-retters på Rica Hell hotell. Kjempegod mat!

I dag har jeg i grunn ikke kommet lengre enn morgenstell og frokost, og jeg har vel egentlig ikke helt store planene for dagen heller. Begge har treningsfri på styrkefronten, men det spørs om det blir en runde med litt cardiotrening etterhvert.

Men frokosten har jeg iallefall gjort skikkelig, til tross for at vi glemte butikken i går og kjøleskapet begynner å tømmes.. Takk og pris for søndagsåpent.


Scrambled eggs av to egg, smør, paprika, purreløk, gressløk, paprikakrydder, salt og pepper, og en stor kopp med jordbær og blodappelsin med yoghurt til dessert.


Blodappelsina smakte dessverre kjempebeskt denne gangen, så den var ikke god selv med yoghurt på.. Jordbæra derimot gikk lett ned!



Da skal jeg se om jeg får fortsatt litt på innlegget mitt om Forever Fat Loss. Jeg merker det er litt vanskelig å skulle oppsummere ei hel bok (som også er skrevet på engelsk) om et så sammensatt tema som det kosthold er, men det er også veldig greit å få jobba gjennom boka på dette viset i ettertid for min egen del. Så innlegget kommer!

Da ønsker jeg alle en fortsatt flott søndag, uansett hvilke planer dere har!

  • Skrevet: 26.06.2014  //  Kl: 12:05  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 9

I dag har jeg helt og holdent fri, og det eneste jeg har planlagt for dagen er ei heavy benkpress-økt i kveld når Lasse er ferdig på jobb. Hele formiddagen har jeg også helt for meg selv, ettersom min bedre halvdel jobber om natta for tida og derfor sover frem til 14-15-tida. Så hva skal man da underholde seg selv med? Jeg begynte iallefall med å sove ut til jeg våkna av meg selv, brukte så lang tid jeg ville på badet, og mekka meg en flykræsj-omelett til frokost.


Vi trenger virkelig ei ny steikepanne- alt svir seg fast, og omelett er et dødfødt prosjekt! Smakte fortsatt godt da.

Etter frokost tok jeg med meg kamera ut på en liten rusletur i sola. Disse sommertemperaturene nå om dagen er ikke stort å skryte av da. Det er vel bare så vidt de kryper over 10 grader nå om dagen, og det føles ikke helt rett å måtte leite frem skjerf nå når vi straks vender om kalenderen til juli måned. Men en fin luftetur ble det iallefall uansett!







Nå er planen bare å  pusle litt i leiligheten og lese videre i min nye bok -Forever fat loss som jeg skreiv om her om dagen. Den er nesten ferdig utlest allerede, så jeg kommer til å skrive noen ord om den når jeg blir ferdig.

Hvilke planer har du for dagen?

Da er det tre uker siden tredje og siste eksamen ble avlagt, og nå er resultatet kommet. Jeg trenger ikke å ta opp noen av dem, og det betyr at jeg faktisk er ferdig med mitt år med Grunnleggende Ernæring! Det har gått overaskende greit å jobbe jevnt og komme seg gjennom stoffet til tross for at jeg kun har jobbet hjemmefra over nett. Jeg har til tider kjent på at jeg savnet det å ha en lærer til stede, og gjerne også medelever å diskutere emnene med, men alt i alt synes jeg det har vært veldig greit å være nettstudent for et år. 

Selve opplegget til Bjørknes høyskole synes jeg var veldig oversiktelig og lett å forholde seg til -lett å forstå, gode fagtekster, og gode undervisningsvideoer. I tillegg var det selvfølgelig mulig å få svar av konktaktlærer om det var noe jeg lurte på.



Jeg må si meg godt fornøyd med eksamenskarakterene også, selv om jeg er ganske sikker på at jeg kunne gjort det enda bedre nå på den siste om jeg hadde lagt meg litt mer i selene og jobba litt mer den siste tida. Ettersom jeg begynte å være på Care to dager i uka før eksamen var jeg noe umotivert til å jobbe mer med stoffet som jeg allerede hadde gått gjennom et par ganger, og ville helst bare bli ferdig med eksamen. Det ble uansett tippel-B til slutt, og det skal jeg nok fint kunne leve med.



Jeg har iallefall lært veldig mye det siste året -både om kroppen ned på cellenivå, om matvarer og næringsstoffer, om helse og sykdommer, og ikke minst fått testet egne grenser med tanke på vilje og disiplin ved å kombinere nettstudier og ekstravakter på sykehjem. Jeg har allerede begynt å sette det jeg har lært ut i praksis ved kostholdsveiedning av kunder på treningssenteret, og gleder meg til å fortsette å både jobbe og lære mer innen feltet.

"Lysten til å lykkes må være større enn frykten for å feile"

-både ja og nei.

Jeg vet jeg ikke er alene om å være svak for smaken av peanøttsmør -aller helst i kombinasjon med noe søtt som bær eller syltetøy. Men bør det inngå som en del av et daglig kosthold? Slik jeg ser det er det både et klart ja og et nei her, helt avhengig av hvilket produkt du velger. Mange typer peanøttsmør (ofte de aller billigste) inneholder både sukker og palmeolje, og disse produktene får iallefall aldri plass i handlevogna mi. Heldigvis finnes det et langt bedre alternativ, og denne varianten har fast plass i kosten hjemme hos oss!

Den økologiske krukka med peanøttsmør består nemlig av 99,3% peanøtter, og de siste 0,7% er kun havsalt. Med andre ord et langt mer naturlig produkt, og vel verdt de ekstra kronene det koster i forhold til billig-varianten.



Peanøtter inneholder ca. 45?50 g fett (høyt innhold av flerumettede fettsyrer), ca. 25 g protein, og 12?19 g karbohydrat per 100 g. Nøttene har også et høyt innhold av B- og E-vitaminer, sink og magnesium som bl.a er viktig for immunforsvaret og inngår i flere viktige prosesser i kroppen.

Jeg sier derfor JA til peanøttsmør, såfremt man velger riktig type. Om man ikke har planer om å gå opp i vekt bør man imidlertid være obs på at nøtter er veldig energirike pga. det høye fettinnholdet, og derfor bør spises med moderasjon. Ei t-skje eller to holder som regel lenge som topping på cottage cheesen eller havregrøten for min del. Dette er en fettkilde jeg ofte også anbefaler for kunder.

 
Cottage cheese, jorbær, peanøttmør og sukrin. Mmm...


Spiser du peanøttsmør?

God morgen!

Har dere sovet godt? Det har iallefall jeg! Tirsdag og onsdag var jeg på Care, og torsdag, fredag og lørdag hadde jeg vakter på sykehjemmet så da det var godt å få sove ut i natt. Det er også derfor bloggen har blitt nedprioritert de siste dagene. I dag har jeg helt fri, og skal bare bruke formiddagen på litt hjemmearbeid med kostholdsplaner og treningsprogram. Helt greit med hjemmekontor!



Etter gårsdagens lørdagsmiddag bestående av biffsnadder med godt tilbehør etterfulgt av snop til dessert, fristet det mer med noe friskt og lett til frokost i dag. Hva er vel da bedre enn bær? Det går mye i frosne bær hos meg, ettersom det er rimelig, men jeg hadde visst helt glemt hvor fantastisk godt det er med friske bringebær!

Denne skåla gikk iallefall lett ned:


Cottage cheese med steviadrper toppet med friske bringebær og økologisk peanøttsmør.


Senere i dag skal vi selvfølgelig også komme oss på trening igjen, og da skal jeg begynne med uke 2 av 5/3/1-programmet. Treningsukene mine starter nemlig på søndag for tiden! Denne uka er det arbeidssett helt ned på 3 repetisjoner på baseøvelsene, så det blir moro.

Dagens økt blir i grove trekke seende slik ut:

  • Militærpress 3x 3, 3, 3+
  • Dips 5x 10
  • Chins/nedtrekk 5x 10

Ikke så mye hokus pokus, annet enn at arbeidsvekta på militærepressen er nøysommelig regnet ut.

 

Håper dere også har hatt ei fin helg til nå, og nyter søndagen til det fulle!

Trening og kosthold går hånd i hånd, og som personlig trener mener jeg derfor det nesten er like viktig å ha god kunnskap om kost og ernæring som innen trening. Det er derfor jeg har tatt studiet Grunnleggende Ernæring det siste året, og derfor jeg også leser en del om emnet på egen hånd. Det finnes riktignok en jungel av informasjon innen dette store feltet, så det gjelder å sortere ut hva man skal ta til seg og hva man skal ta med en god klype salt.

I går kom iallefall Mona med en forsinket bursdagsgave til meg, og den gleder jeg meg til å pløye gjennom!


Nå mener jeg ikke at en lav fettprosent er det viktigste her i livet (god helse kommer selvfølgelig først!), men det er tross alt en problemstilling man til stadighet møter i PT-yrket. Det å bli kvitt det overflødige fettet -og holde det borte.


Forever Fat Loss er skrevet av Ari Whitten, spesialist på tap av fettmasse og på metabolisme, og utifra det jeg har skjønt av det lille jeg foreløbig har lest, så er ikke dette en bok som handler om å kutte ut eller ned på mat eller næringsstoffer. Den skal være skrevet med utgangspunkt i menneskets biologi, så det kan bli interessant å se hvilken konklusjon jeg sitter igjen med når boka er ferdiglest.





Boka satte jeg i gang med på toget hjem fra Levanger og den ser ut til å være relativt lettlest, så jeg tror jeg skal sette meg og lese videre nå i kveld. Jeg er sikker på at man aldri blir ferdig utlært, og det er alltid moro med ny kunnskap!

I morgen er det treningsdag igjen, og da skal jeg prøve meg på økt 3 på 5/3/1-programmet. Da er det benkpress på planen!

  • Skrevet: 17.06.2014  //  Kl: 22:04  //  Kategori: Personlig trening  //  Kommentarer: 4

Hei, og god kveld!

Dagen går mot slutten, og selv om den ikke startet helt etter planen så har den vært veldig fin! Da jeg stod opp i morges oppdaget jeg nemlig at togene nå er innstilt til sommertid, så det toget jeg hadde planlagt å ta gikk ikke. Dermed måtte jeg utsette dagens første PT-time og vente til neste tog skulle gå!


Det ble plutselig god tid til å nyte morgenkaffen når jeg måtte vente en time ekstra på toget..

Og matpakketårnet er selvfølgelig like stort som vanlig! Det er virkelig ikke all verden til arbeid å tilberede en liten haug med mat og fordele i matbokser dagen i forveien til man skal på jobb/skole. Da har du sunn og god mat tilgjengelig, og slipper å bruke en formue på raske, dyre, og kanskje ikke fullt så sunne løsninger på butikken.


Havreafler fra gårsdagens kveldsmat, en proteinshake, en appelsin, to matbokser med ørret, og to matbokser med karbonadedeig- og bønnegryte.

Jeg kom iallefall til slutt på et tog til Levanger og til Care. Der har jeg i dag hatt PT-timer med to nye kunder for første gang, og jeg må si det var moro  se hvor flinke de begge var til å stå på, presse seg selv og fullføre alt. Jeg gleder meg til å se fortsettelsen og fremgangen til begge to fremover. Jeg merker hvorfor det er dette yrket jeg har valgt på slike dager!

Dagens første time var med min bestevenninne Julie, og jeg er så stolt over å se at hun har kommet i gang med en så bra start:


En smule sliten, men godt fornøyd med gjennomført time!

 

Etter siste PT-time kom mamma og plukket meg opp for en liten handletur på kjøpesenteret før det bar tilbake på Care på instruktørmøte i kveld. Nå sitter jeg godt fornøyd i sofaen hjemme hos min mor, har akkurat gomlet i meg kveldsmaten, og tror i grunn jeg er klar for å krype til sengs om ikke lenge.

 

Håper dere også har hatt en suveren dag!

  • Skrevet: 17.06.2014  //  Kl: 07:44  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 6

-dette fikk jeg høre allerede fra starten av da jeg selv begynte å trene, og loggboka var alltid en fast treningskompanjong. Jeg må innrømme at jeg har sluntret unna når det kommer til denne biten det site halvåret, men med nytt treningsprogram har jeg også fått ny treningsmotivasjon, og nå er loggboka tilbake på plass i treningsbagen.

 

Å loggføre treningsøktene er faktisk langt viktigere for fremgangen enn du skulle tro.



Jeg skal gi deg et lite hint om hvorfor denne loggføringsbiten er såpass viktig, og det er progresjon. Enten du skal bli sterkere eller bygge mer muskler, så må du på et eller annet vis øke belastningen over tid -enten ved tyngre vekter, flere sett eller flere repetisjoner. Jeg veit ikke med deg, men min hukommelse er iallefall ikke fullkommen nok til å klare å huske hvert et sett og hver en repetisjon for hver eneste øvelse på hver bidige økt fra uke til uke.



Det trenger verken å være krevende eller vanskelig:

1. kjøp ei enkel notatbok til en billig penge på Nille eller Europris.
2. Skriv ned dato og navn på økta (følger du et bestemt treningsprogram så skriv gjerne økt 1,2,3 osv + hvilken uke slik jeg har gjort på bildet ovenfor. Om du trener mer etter ønske og dagsform kan du bruke dagens muskelgrupper som overskrift).
3. Notér navnet på øvelsene, samt vekt og antall repetisjoner på hvert sett.
4. Gjerne skriv noe om lengden på pausene mellom hvert sett. 

 Man kan gjøre langt mer enn dette og skrive om bl.a intensitet, kommentere dagsform osv, men jeg bruker loggboka hovedsaklig som et verktøy for å huske hva jeg løftet sist/vite hva jeg skal løfte i dag. Selve treningsprogrammet har jeg gjerne med på et papir ved siden av, og der skal det jeg trenger å vite om intensitet og annen viktig informasjon stå.

 

På dette viset kan du lett holde oversikt over om det går fremover eller om du holder på å stagnere, slik at du vet når det er på tide å ta en deload-uke eller gjøre noen endringer i programmet.

 

Logger du treninga di?

  • Skrevet: 13.06.2014  //  Kl: 20:40  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 11

Helg da dere! For meg betyr det riktignok arbeidshelg på sykehjemmet, men helg likefullt. Jeg krysser fingrene for finvær i morgen, for da blir det tur til Levanger for å grille hos pappa og samboeren etter jobb! I dag har jeg iallefall hatt fri, og etter en rolig morgen heiv vi i oss pre-workouten og kjørte til trening.

 




Ettersom jeg skal begynne med 5/3/1-programmet er jeg avhengig av å vite min 1RM (maksvekt jeg klarer på 1 repetisjon) i knebøy, benkpress, markløft og militærpress for å regne ut hvilke vekter jeg skal begynne med. Knebøy og benkpress hadde jeg klart for meg, men markløft og militærpress har jeg ikke trent nevneverdig på på lange tider. Derfor fant jeg ut at det ville være best å rett og slett kjøre maksløftstesting på disse to istedet for å bare anta.

 Lasse filmet maksløftet mitt i markløft:



Jeg bruker litt mye tid på å vimse før løftet starter i tillegg til at rumpa godt kunne vært enda lavere i startpossisjon, men alt i alt er jeg fornøyd med løftet. Ettersom jeg ikke har trent spesifikt på markløft på over et år er jeg også fornøyd med at maksen landa på 90kg.

I kveld er Lasse på jobb, og jeg har slappa av og gjort litt arbeid hjemmefra med kostholdsplaner. Nå skal jeg bare fortsette med avslappingsbiten og pusle litt her i leiligheten før det blir sengetid, så da ønsker jeg alle ei fortreffelig helg!

 

  • Skrevet: 11.06.2014  //  Kl: 17:07  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 4

Da har jeg sagt hadet til Levanger for denne gang og er nå hjemme i Malvik igjen. Jeg har hatt et par fine dager i Levanger som vanlig, til tross for at det er rolig på jobb nå i sommertida. Litt PT-jobb, ei treningsøkt, tid med familie og venninneprat har jeg iallefall rukket med, så jeg kan ikke klage!


På besøk hos farmor i kveldssola i går. Dessverre har vi vært langt ifra like heldig med været i dag..! Det høljet ned da jeg gikk av toget.



Jeg må også nevne at lillesøster Monika kom hjem etter ei uke i New York på fredag, og hun hadde med en liten reisegave til meg. Hun hadde funnet akkurat det jeg ønsket meg også -Turkey jerkey og Powercrunch proteinbarer. Begge deler spiste jeg mye av under oppholdet mitt i Florida i fjor, og det vekker gode minner!


Kan jo nesten ikke spise det heller, for jeg vil ikke at det skal gå tomt! Hihi..


Resten av kvelden skal vi bruke på å sette oss inn i og planlegge treningsperioden fremover her i leiligheten. Både jeg og Lasse har tenkt å sette i gang med hvert vårt program, og nå skal det gjøres skikkelig igjen! Det har blitt en del av og på på oss begge når det gjelder programmer, så nå er det skjerpings. Jeg skal forberede en lengre treningsplan på 5-3-1-programmet som jeg nevnte i går, og starter mest sannsynlig med det  i morgen. Gleder meg!

Ha en fin lillelørdag alle sammen!

  • Skrevet: 10.06.2014  //  Kl: 11:23  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 4

God formiddag!

Jeg stod opp tul nok en solfylt dag i Trøndelag i dag, og etter en rolig morgen hjemme med vafler til frokost tok jeg buss og tog inn til gode, gamle Levanger. Jeg kommer til å være på Care hele dagen, og på planen står beintrening,  arbeid med kostholdsplaner og til slutt PT-time.




Vaffelfest både til frokost og til lunsj:


Jeg bruker samme oppskrift som til pannekakene mine. Denne gangen dobla jeg den og tok med den andre halvparten i matpakken!


Jeg reiser med et lite flyttelass hver gang. Utrolig hvor mye jeg må ha med for knappe to dager!

På trening i dag er det fremside lår og rumpe som skal få kjørt seg. Baksiden trente jeg alene på lørdag, så den skal få slippe i dag, hehe.. Planen for økta seg iallefall omtrent slik ut:

  • Leg extensions 3x10-15
  • Knebøy 4x3-5
  • Sumobøy i smith-maskin 3x8-12
  • Smal beinpress 3x8-12
  • Glute kick-backs 2x12-15

Det er litt over ei uke sida jeg slutta med helkroppsprogrammet mitt, så nå blir det ei ordentlig pumpeøkt på beina før jeg skal sette i gang med et skikkelig program igjen. Failing to plan is planning to fail sies det, og det ligger helt klart noe i det. Jeg må innrømme at min egen treningsmotivasjon har vært litt laber den siste tida, og det skyldes nok mye at jeg ikke har sett så mye fremgang på en stund. Sånn går det når man ikke har noen klare mål å strekke seg etter! Det er på tide å sette seg noen nye konkrete mål og jobbe mot, og da selvfølgelig også ha en plan for hvordan jeg skal nå dem. Lasse foreslo Jim Wendlers 5-3-1-program, og etter å ha lest meg opp litt har jeg bestemt meg for å gi det et ordentlig forsøk.

Da skal jeg straks lade opp med vaffelporsjon nr.2 før trening.
Ønsker alle en herlig dag i finværet!

God morgen!

Etter min noe forkorta ukentlige tur til Levanger kom jeg hjem til Malvik igjen i går. I dag er jeg derfor klar for å hive meg på trening igjen etter et par dagers treningsfri, og i dag tror jeg det blir bryst og skuldre som skal få kjørt seg. Etter en periode med helkroppsprogram savna jeg selvfølgelig splitt-program igjen, så jeg ser frem til å få kjørt ut disse muskelgruppene skikkelig i dag! Jeg trente fremside lår og rumpe på mandag, og stålheten henger fortsatt i, hehe..


Lille Simba ville bare si hei, hun også. Så fin, men passe tullerusk!


I gårkveld var vi bedt i bursdag hos svigermor, og i den anledning lette jeg frem bakekona i meg igjen.
Planen var egentlig pavlova-kake, men da det viste seg at det allerede stod på menyen ble det plan B, nemlig eplekake. Denne godsaken er til og med gluten- og sukkerfri!







Ettersom kaka må være glutenfri brukte jeg like gjerne kakemiksen til Funksjonell Mat, og tilsatte 3 små økologiske epler kuttet i båter, samt litt sukrin og kanel. Alle så ut til å synes kaka var god, de turte iallefall ikke å si noe annet! Det er alltid moro når man baker gluten- og sukkerfritt og selskapet liker det. Jeg har brukt denne kakemiksen før, og jeg synes den rett og slett er genial.

 

Nå er det frokost og trening etterfrulgt at vakt på sykehjemmet som står på planen for dagen, så da ønsker jeg alle en super dag i sola!

  • Skrevet: 03.06.2014  //  Kl: 19:13  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 0

Den siste uka har PCen vært litt trøblete, og  i tillegg til finvær har det dermed blitt dårlig med blogginga.

Det har vært temmelig lite jobb på meg, men med godvær og kjæreste synes jeg dagene går altfor fort allikevel! Trening, kubbespill, badmington og kinodate -for ikke å snakke om en runde på golf-banen med svigers. Og sånn går no dagan! Er det ikke herlig med skikkelig sommer?

 

Middag på Egon før Maleficent på kino! I love Disney


Swoosh! Jeg får ikke spille på banen uten kurs, men jeg fikk kjøre golf-bil! Følte meg som en råtass.

I dag har jeg riktignok gjort noe som er mer fornuftig enn det er koselig til en forandring -nemlig tredje og siste eksamen! Det er jo aldri helt godt å si hvordan det går før man faktisk får resultatet, men jeg føler meg iallefall bra sikker på at det er mer enn godt nok til å bestå, så det er  godt å kjenne at man er i mål. Det blir nok merkelig å ikke kunne kalle seg student lengre og faktisk begynne å betale ned på studielån og greier.  Jeg føler meg riktignok langt ifra ferdig utlært enda, og det tror jeg forsvidt aldri man blir heller, men jeg ser frem til kurs og seminarer i fremtiden! Hvem vet -kanskje havner jeg på skolebenken igjen en dag også,  men akkurat nå ser jeg veldig frem til å kunne fokusere 100% på PT-jobben til høsten.


Instagram: @artisticfitness


Nå sitter jeg, som jeg vanligvis gjør på tirsdagskveldene, hjemme hos min kjære mor i Levanger. I morgentidlig står det PT-time på planen, før jeg etterhvert vender nesa hjemover til leiligheten i Malvik igjen. Torsdag og fredag har jeg heldigvis fått et par etterlengtede vakter på sykehjemmet, så kanskje slipper jeg å leve helt på feriepengene i sommer også, hehe. Man blir ikke rik av å være nyoppstarta PT om sommeren med dette været akkurat!

Håper dere også nyter finværsdagene!



Andrea Halsan



21, Levanger

Jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og har erfaring som bodyfitness-utøver. Bloggen er i all hovedsak en trenings- og kostholdsblogg, men jeg skriver også om mer hverdagslike temaer og hendelser.

+ Legg meg til som venn









Kategorier


Arkiv


Blogger jeg leser


Bloggdesign


Annonser



Copyright

hits