• Skrevet: 28.08.2013  //  Kl: 11:42  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 1

God onsdag!

Da har vi kommet midtveis i uka allerede, og jeg tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om hvordan vi trener nå for tida.

For noen uker siden var Thomas Stellander på besøk og hadde seminar og stand på Lillesand treningsstudio hvor Lasse jobber og vi trener. Selv om vi begge er utdannet personlig trenere, kan det være greit å få input fra andre innimellom allikevel, for som mange andre har vi en tendens til å overkomplisere både mat og trening når det kommer til oss selv. Lasse fikk Stellander til å sette opp et treningsopplegg for han, og det ble så jeg heiv meg med på det jeg også.

Det er rett og slett en 5-splitt, og istedet for å sette opp øvelser, skrev han kun opp antall sett og repetisjoner per muskelgruppe. Økta skal helst ikke være lengre enn 45-60 min. På den måten kan man ta økta "litt på feelingen" etter dagsform og eventuelle skader eller vondter, men allikevel være sikker på at man får kjørt muskelen tilstrekkelig. Vi har uansett alltid en plan før vi går inn på gymmen, og det kan lønne seg å gjøre øktene tilnærmet like fra uke til uke for å sikre progresjon.

  • Fremside bein (10-12 sett)
  • Rygg (12-16 sett) og bakside skuldre (4-6 sett)
  • Bryst (10-14 sett) og resten av skuldre(4-6 sett)
  • Bakside bein (8-10 sett) og legger (6-8 sett)
  • Triceps (9-11 sett) og biceps (6-9 sett)

Foreløpig ligger vi i det nedre sjiktet på antall sett, men skal etterhvert trappe opp når det trengs. 8-12 repetisjoner per sett.




 Jeg er STØL i beina etter gårsdagens beinøkt!

I helga fikk jeg lurt Lasse til å gå med på å gå litt bort fra de vanlige lørdagsmiddagene våre, og heller lage tapas. Jeg skal være forsiktig med å kludre med lørdagsmiddagen vår som som regel er hjemmelaget pizza eller biff og fløtegratinerte poteter, men denne gangen ble det iallefall suksess!

Tapas er småretter og fingermat, og inneholder ofte oster, skinke og kjøttpålegg, småbrød osv. Man kan egentlig bruke hva man måtte ønske, og fordelen med det er at alle kan velge og plukke akkurat hva man har lyst på, uansett om det er storselskap eller middag for to. Ingen av oss hadde prøvd å lage det før, men vi tok en handletur på Meny og kjøpte inn en del matvarer vi vet vi liker, og så fikk jeg leke meg litt på kjøkkenet. 

Vi brukte:

  • Brie -kanskje verdens beste ost?
  • Krydderost
  • Stranda spekeskinke
  • Serranoskinke
  • Kjøttboller -vi brukte Peppes pizzaboller. De er glutenfrie.
  • Saltpølse
  • Oliven
  • Pesto
  • Soltørkede tomater
  • Druer
  • Melon
  • Grillspyd med biff og honningmarinade
  • Glutenfrie kjeks -Lasse har cølliaki
  • Glutenfri lefse





Jeg brukte tuppen på grillspyd for å sette sammen smårettene på fatet oppe til venstre, men jeg vil nok anbefale å bruke tannpirkere e.l istedet, da de ble litt i tykkeste laget.


Resten av lørdagen og hele søndagen gikk faktisk med på litt skikkelig nerding! Lasse kjøpte med War of the Ring hjem fra byen på lørdag, og det holdt vi på med i ett sett fra lørdagskvelden og til vi la oss på søndag, kun avbrutt av mat, søvn og en tur på trening. Vi avsluttet i dag, og jeg ble dessverre nødt til å innse at jeg var slått.. De gode vinner alltid.

Ettersom vi måtte bruke 4-5 timer å lese reglement tok det litt tid, men det var vldig moro når vi først kom i gang. Neste gang går det nok langt fortere, og da skal jeg seire!


Er innom en tur for å dele denne frokostfavoritten med dere! De gode, gamle proteinpannekakene mine er tatt inn i varmen igjen. De var fast frokost så og si hver dag for et par år siden, men så hadde jeg en periode hvor jeg begynte å reagere på egg. Det ser ut til at reaksjonene har gitt seg, så nå er de tilbake for å bli igjen.

De smaker kjempegodt, holder meg mett og er ypperlig hjernemat mtp konsentrasjoen for min del. Perfekt start på en studiedag!



Oppskrifta er ganske basic, og du trenger ikke halve helsekosten for å få den til. Jeg bruker:

  • 40g havregryn
  • 2egg og en eggehvite
  • 1ts fiberhusk
  • 1/2 ts bakepulver
  • kardemomme
  • salt
  • fun light (gjør pannekakene saftigere og gir søtsmak. Du kan evt. brukt sitronsaft og annen søting.)
  • vann/melk

Bland det tørre først, og tilsett deretter egg og vann/melk. La røra svelle i minst 10 min, før du steker på lav-middels varme. Bruk gjerne litt stekefett i panna  Selv bruker jeg olivenolje på sprayboks, for den fordeler oljen jevnt i panna. Genialt til pannekakesteiking!

Jeg fyller mine med kanel, sukrin og bær, og koser meg med en kopp grønn te til.



Røra gir to store pannekaker, og for den som er interessert inneholder hele røra ca.347 kcal, hvorav 23g er protein, 16g fett, 16g karbohydrater og 4g kostfiber. Egg inneholder alle de essensielle aminosyrene, og i tillegg får du i deg massevis av vitaminer og andre viktige næringsstoffer.

  • Skrevet: 19.08.2013  //  Kl: 20:10  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 4

Sommerturnusen min på sykehjemmet er over for i år, august går mot slutten, og som for mange andre betyr det skolestart også for meg. Dette skoleåret skal jeg riktignok ikke befinne meg på skolen, men jobbe hjemmefra. Kl.06.40 i morges ringte vekkerklokka, og da var jeg klar for å hive meg over pannekakene mine og sette i gang med min første dag med nettstudier.

I vår tok jeg PT-sertifiseringa, og det kommende året kommer jeg til å bruke på å studere ernæring ved Bjørknes høyskole. Jeg er klar over at nettstudier krever en god dose selvdisiplin, planlegging og innsatsvilje, men jeg føler jeg har bevist for meg selv både en og to ganger før at det jeg vil, det får jeg til -så lenge jeg har bestemt meg for at det er det jeg vil. Og det har jeg naturligvis!

 

I løpet av sommeren har jeg og Lasse har satt sammen en liten kontorkrok i leiligheten, så her har jeg sittet i dag og prøvd å få en oversikt over emnene for første modul, begynt å lese litt på første del, og rett og slett kost meg. Om jeg klarer å holde på innstillinga og motivasjonen for å lese, tror jeg faktisk nettstudier kommer til å passe meg ypperlig! Dette er uansett kun et deltidsstudie, så planen er å fortsette som vikar på sykehjemmet, også får vi se om det kanskje blir litt mer treningsrelatert arbeid på meg etterhvert utover høsten.



Pannekaker er den nye frokostfavoritten om dagen! || Også ble det en tur ned til sjøen for å lufte hodet litt i kveld.


Kanskje blir det litt hyppigere oppdateringer her inne etterhvert også. I morgen skal jeg hive meg med på et skikkelig byggerprogram med Lasse, så jeg kommer nok innom for å rapportere og syte litt over usaklig støle muskler om et par dager. Det er iallefall nettopp dét han har gjort den siste uka.

Håper dere også har hatt en god og givende mandag, og lykke til til alle medstudenter som nå starter et nytt skoleår.



Andrea Halsan



21, Levanger

Jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og har erfaring som bodyfitness-utøver. Bloggen er i all hovedsak en trenings- og kostholdsblogg, men jeg skriver også om mer hverdagslike temaer og hendelser.

+ Legg meg til som venn









Kategorier


Arkiv


Blogger jeg leser


Bloggdesign


Annonser



Copyright

hits