• Skrevet: 28.08.2013  //  Kl: 11:42  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 1

God onsdag!

Da har vi kommet midtveis i uka allerede, og jeg tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om hvordan vi trener n for tida.

For noen uker siden var Thomas Stellander p besk og hadde seminar og stand p Lillesand treningsstudio hvor Lasse jobber og vi trener. Selv om vi begge er utdannet personlig trenere, kan det vre greit f input fra andre innimellom allikevel, for som mange andre har vi en tendens til overkomplisere bde mat og trening nr det kommer til oss selv. Lasse fikk Stellander til sette opp et treningsopplegg for han, og det ble s jeg heiv meg med p det jeg ogs.

Det er rett og slett en 5-splitt, og istedet for sette opp velser, skrev han kun opp antall sett og repetisjoner per muskelgruppe. kta skal helst ikke vre lengre enn 45-60 min. P den mten kan man ta kta "litt p feelingen" etter dagsform og eventuelle skader eller vondter, men allikevel vre sikker p at man fr kjrt muskelen tilstrekkelig. Vi har uansett alltid en plan fr vi gr inn p gymmen, og det kan lnne seg gjre ktene tilnrmet like fra uke til uke for sikre progresjon.

  • Fremside bein (10-12 sett)
  • Rygg (12-16 sett) og bakside skuldre (4-6 sett)
  • Bryst (10-14 sett) og resten av skuldre(4-6 sett)
  • Bakside bein (8-10 sett) og legger (6-8 sett)
  • Triceps (9-11 sett) og biceps (6-9 sett)

Forelpig ligger vi i det nedre sjiktet p antall sett, men skal etterhvert trappe opp nr det trengs. 8-12 repetisjoner per sett.




Jeg er STL i beina etter grsdagens beinkt!

  • Skrevet: 26.08.2013  //  Kl: 16:04  //  Kategori: Kosthold / Ernring  //  Kommentarer: 4

I helga fikk jeg lurt Lasse til g med p g litt bort fra de vanlige lrdagsmiddagene vre, og heller lage tapas. Jeg skal vre forsiktig med kludre med lrdagsmiddagen vr som som regel er hjemmelaget pizza eller biff og fltegratinerte poteter, men denne gangen ble det iallefall suksess!

Tapas er smretter og fingermat, og inneholder ofte oster, skinke og kjttplegg, smbrd osv. Man kan egentlig bruke hva man mtte nske, og fordelen med det er at alle kan velge og plukke akkurat hva man har lyst p, uansett om det er storselskap eller middag for to. Ingen av oss hadde prvd lage det fr, men vi tok en handletur p Meny og kjpte inn en del matvarer vi vet vi liker, og s fikk jeg leke meg litt p kjkkenet.

Vi brukte:

  • Brie -kanskje verdens beste ost?
  • Krydderost
  • Stranda spekeskinke
  • Serranoskinke
  • Kjttboller -vi brukte Peppes pizzaboller. De er glutenfrie.
  • Saltplse
  • Oliven
  • Pesto
  • Soltrkede tomater
  • Druer
  • Melon
  • Grillspyd med biff og honningmarinade
  • Glutenfrie kjeks -Lasse har clliaki
  • Glutenfri lefse





Jeg brukte tuppen p grillspyd for sette sammen smrettene p fatet oppe til venstre, men jeg vil nok anbefale bruke tannpirkere e.l istedet, da de ble litt i tykkeste laget.


Resten av lrdagen og hele sndagen gikk faktisk med p litt skikkelig nerding! Lasse kjpte med War of the Ring hjem fra byen p lrdag, og det holdt vi p med i ett sett fra lrdagskvelden og til vi la oss p sndag, kun avbrutt av mat, svn og en tur p trening. Vi avsluttet i dag, og jeg ble dessverre ndt til innse at jeg var sltt.. De gode vinner alltid.

Ettersom vi mtte bruke 4-5 timer lese reglement tok det litt tid, men det var vldig moro nr vi frst kom i gang. Neste gang gr det nok langt fortere, og da skal jeg seire!


  • Skrevet: 23.08.2013  //  Kl: 17:37  //  Kategori: Kosthold / Ernring  //  Kommentarer: 6

Er innom en tur for dele denne frokostfavoritten med dere! De gode, gamle proteinpannekakene mine er tatt inn i varmen igjen. De var fast frokost s og si hver dag for et par r siden, men s hadde jeg en periode hvor jeg begynte reagere p egg. Det ser ut til at reaksjonene har gitt seg, s n er de tilbake for bli igjen.

De smaker kjempegodt, holder meg mett og er ypperlig hjernemat mtp konsentrasjoen for min del. Perfekt start p en studiedag!



Oppskrifta er ganske basic, og du trenger ikke halve helsekosten for f den til. Jeg bruker:

  • 40g havregryn
  • 2egg og en eggehvite
  • 1ts fiberhusk
  • 1/2 ts bakepulver
  • kardemomme
  • salt
  • fun light (gjr pannekakene saftigere og gir stsmak. Du kan evt. brukt sitronsaft og annen sting.)
  • vann/melk

Bland det trre frst, og tilsett deretter egg og vann/melk. La rra svelle i minst 10 min, fr du steker p lav-middels varme. Bruk gjerne litt stekefett i panna Selv bruker jeg olivenolje p sprayboks, for den fordeler oljen jevnt i panna. Genialt til pannekakesteiking!

Jeg fyller mine med kanel, sukrin og br, og koser meg med en kopp grnn te til.



Rra gir to store pannekaker, og for den som er interessert inneholder hele rra ca.347 kcal, hvorav 23g er protein, 16g fett, 16g karbohydrater og 4g kostfiber. Egg inneholder alle de essensielle aminosyrene, og i tillegg fr du i deg massevis av vitaminer og andre viktige nringsstoffer.

  • Skrevet: 19.08.2013  //  Kl: 20:10  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 4

Sommerturnusen min p sykehjemmet er over for i r, august gr mot slutten, og som for mange andre betyr det skolestart ogs for meg. Dette skoleret skal jeg riktignok ikke befinne meg p skolen, men jobbe hjemmefra. Kl.06.40 i morges ringte vekkerklokka, og da var jeg klar for hive meg over pannekakene mine og sette i gang med min frste dag med nettstudier.

I vr tok jeg PT-sertifiseringa, og det kommende ret kommer jeg til bruke p studere ernring ved Bjrknes hyskole. Jeg er klar over at nettstudier krever en god dose selvdisiplin, planlegging og innsatsvilje, men jeg fler jeg har bevist for meg selv bde en og to ganger fr at det jeg vil, det fr jeg til -s lenge jeg har bestemt meg for at det er det jeg vil. Og det har jeg naturligvis!

I lpet av sommeren har jeg og Lasse har satt sammen en liten kontorkrok i leiligheten, s her har jeg sittet i dag og prvd f en oversikt over emnene for frste modul, begynt lese litt p frste del, og rett og slett kost meg. Om jeg klarer holde p innstillinga og motivasjonen for lese, tror jeg faktisk nettstudier kommer til passe meg ypperlig! Dette er uansett kun et deltidsstudie, s planen er fortsette som vikar p sykehjemmet, ogs fr vi se om det kanskje blir litt mer treningsrelatert arbeid p meg etterhvert utover hsten.



Pannekaker er den nye frokostfavoritten om dagen! || Ogs ble det en tur ned til sjen for lufte hodet litt i kveld.


Kanskje blir det litt hyppigere oppdateringer her inne etterhvert ogs. I morgen skal jeg hive meg med p et skikkelig byggerprogram med Lasse, s jeg kommer nok innom for rapportere og syte litt over usaklig stle muskler om et par dager. Det er iallefall nettopp dt han har gjort den siste uka.

Hper dere ogs har hatt en god og givende mandag, og lykke til til alle medstudenter som n starter et nytt skoler.



Andrea Halsan



21, Levanger

Jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og har erfaring som bodyfitness-utver. Bloggen er i all hovedsak en trenings- og kostholdsblogg, men jeg skriver ogs om mer hverdagslike temaer og hendelser.

+ Legg meg til som venn









Kategorier


Arkiv


Blogger jeg leser


Bloggdesign


Annonser



Copyright

hits