Nå er det på tide med en liten opprydding i matveien. Siden jeg var på NM i Oslo, hvor det ble i overkant mye junk og godis (ironisk nok), har jeg hatt skikkelig smågodt-cravings. Det har blitt litt i overkant mye dritt de siste helgene, rett og slett. På en måte er det litt godt å kunne spise "nei-mat" uten at jeg sitter igjen med dårlig samvittighet etterpå, men det begynner å bli litt vel mye av det gode, og det trives verken hodet eller kroppen med. Så nå blir det stor-opprydding, og det ser jeg frem til!


Det er jo egentlig ikke noe problem å stramme inn litt, når man uansett har så ufattelig mye godt på kostholdsplanen satt opp av treneren.

Det første som står på planen, er sukker-avvenning. Har jeg først fått smaken på det, så er det gjort. Men jeg vet av erfaring at om jeg holder meg unna en periode, så er det intet problem etterhvert. I følge buddhistene skal det vel ta 21 dager å venne seg av, eller tillegge seg en vane, og det tror jeg ikke er så langt ifra sannheten. Målet mitt blir å holde meg unna godis og søtsaker frem til jul i første omgang. Noen som er med meg?

Nå har jeg på ingen måte tenkt å sette meg selv på diett her, men jeg foretrekker rett og slett å spise så rent som mulig. Om søtsuget melder seg, så har jeg både sukrin og stevia stående, så da er det bare å diske opp noen lekre godsaker. Poenget er bare å la kroppen slippe unødvendig raffinert sukker som den ikke har noen nytte av. Det er faktisk mulig å kose seg og ta vare på kroppen sin én og samme handling, og jeg har store planer om å gjøre akkurat det fremover.

  • Skrevet: 30.10.2011  //  Kl: 11:23  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 2

De siste ukene har jeg trent med et program bygget på doggcrap-prinsipper. Dette er en veldig effektiv måte å trene styrke på, og om du gjør det rett, så skal du kunne øke i styrke fra uke til uke. Det er ganske intense arbeidsperioder, men til gjengjeld er ei økt ganske raskt unnagjort, iallefall i forhold til hva jeg er vant med.

Det er viktig å periodisere treningen slik at man ikke stagnerer. Når kroppen venner seg til noe, vil den ikke respondere like mye lengre. I tillegg kan det være godt for motivasjonen å variere treningen, slik at man ikke blir lei av å gjøre det samme måned etter måned. Jeg skal holde på med dette i noen uker nå, før jeg går over på et litt mer omfattende program igjen.



I korte trekk går det ut på (iallefall slik jeg gjør det), at man har én øvelse per muskelgruppe, hvor man kjører 3 sett med en vekt man maks klarer 6-8 repetisjoner på, med rest pause (ti sek) mellom settene. De siste settene blir med andre ord veldig tunge, og her er det meningen å tyne seg selv til failure. Før jeg setter i gang med de tunge arbeidssettene, kjører jeg minst tre sett med oppvarming, med progressivt tyngre vekter. Man bør passe på at man ikke kjører så tungt at man blir sliten på oppvarmingssettene.

Programmet jeg trener med nå er en to-splitt med bryst, skuldre og armer på dag 1, og rygg og bein på dag 2. Treningsuken min blir da to dager styrke, én dag fri, to dager styrke, èn dag fri osv. Har ikke mer enn fire øvelser per økt, og da trener jeg etter doggcrap-prinsipper på tre av dem.

Eksempel på dag 2:

- Pull-ups (ikke doggcrap)
- Beinpress (doggcrap)
- Lårcurls (doggcrap)
- Face-pulls (doggcrap)

Min erfaring så langt, er at det helt klart er en veldig effektiv måte å trene på, og passer nok ypperlig om man har en travel hverdag. Det er ganske godt å ikke ha så mange øvelser å forholde seg til, også er det herlig når man kjenner at man har presset seg til det ytterste. Selv synes jeg det er en stor fordel å ha en treningspartner når jeg holder på med dette, slik at jeg kan få litt hjelp på de siste seige repetisjonene. Har man f.eks en litt slapp og dårlig dag, kan det være vanskelig å presse seg selv maks, og da får man jo ikke fullt utbytte av treningen. Jeg synes det er veldig greit å trene slik for en periode, men jeg ser litt frem til å kjøre et litt mer basic opplegg igjen.

Har du prøvd doggcrap?

  • Skrevet: 29.10.2011  //  Kl: 13:55  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 19

Popper bare en snartur innom for å meddele at morgenens rygg- og beinøkt var en stor suksess! Økte bra på samtlige øvelser, og perset til med 3 pull-ups. Gjett om frøkna var for fornøyd da! På tre uker har jeg nå gått fra å klare én, til å ta tre uten problemer -og flere skal det bli.

Ettersom det er lørdag, så bytta jeg uten riskakene, rosinene og proteinshaken med en proteinbar etter trening. I dag testet jeg ut Gainomax, og jeg har herved en ny klar favoritt! Uten tvil den beste proteinbaren jeg har smakt hittil. Må nok bestille opp noen flere, tror jeg.



Har vært på polet og handlet for første gang i dag, så i kveld blir det interessant å se hvor godt jeg tåler alkohol igjen, for det har jeg ikke inntatt på mange mange måneder. Har kjøpt inn en hel del godis til kveldens kalas også, så jeg frykter at jeg kommer til å være temmelig kvalm innen jeg kommer meg i seng. Man lever vel bare én gang, så litt hodeløs moro må man jo ha. Men nå skal jeg komme meg tilbake til ryddinga, tjohei.

Ha en fortreffelig lørdag alle sammen!
Håper dere har litt mer fornuftige planer enn meg for kvelden.

  • Skrevet: 28.10.2011  //  Kl: 21:57  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 10

Da var det plutselig i helg igjen!

Jeg har endelig fått satt meg ned og slappet av litt, og kost meg fredagens kveldsmat. I dag ble det speltlomper med krydret kalkunskinke og Kavli magerost, og en kopp te til. Yums!



Både i går og i dag har det gått i ett, og jeg har ikke mindre planer for morgendagen. Ettersom det var OD i går, gikk det med hele 8 timer på raking av løv, så da ble det lite tid til den planlagte ryddingen min. I dag har jeg hatt langdag på skolen, etterfulgt av vakt og trening på gymmen, så fredagskvelden og store deler av morgendagen går med på husvask. Men jeg klager ikke, for miljøskadet som jeg er, så liker jeg faktisk å drive med husarbeid, og energinivået er det ingenting å si på! I morgenkveld blir huset fullt av folk og festligheter, med Halloween og bursdagsfeiring. Lenge siden sist nå, så det tror jeg blir staselig! Tenkte jeg skulle få lurt inn ei treningsøkt tidlig på dagen i morgen også.

Det er så greit å trene når man har vakt. Da kan jeg ta meg god til til å samle krefter og forberede meg mentalt, ta meg god til til oppvarming, ta meg god tid til å fokusere helt og holdent, og ikke stresse med å følge med klokka. Jeg må tross alt være der i to og en halv time uansett.


I dag var det bryst, skuldre og armer som fikk kjørt seg. Trener for tiden med et doggcrap-program som jeg tenkte å poste et eget innleg om, om noen er interessert.

 

Har du planer for helga?

  • Skrevet: 27.10.2011  //  Kl: 18:35  //  Kategori: Tips og triks  //  Kommentarer: 13

Jeg har fått inntrykk av at ganske mange er av den oppfatning at en sunn og god matpakke til lunsjen krever mye tid og arbeid, så jeg tenkte å gjøre et forsøk på å avkrefte dette. Kantiner har som regel ikke det mest gunstige utvalget om man vil spise litt bedre, spesielt ikke om man ender opp med å kjøpe lunsjen sin der hver dag. Det kan fort bli dyrt i lengden også.

Mitt første tips er å gå til innkjøp av noen praktiske matbokser i passende størrelse, slik at oppbevaring ikke står i veien iallefall. Deretter foreslår jeg at man setter av 10 min en ettermiddag, skrur på steikovnen og setter en kasserolle på plata. Jeg pleier å koke opp masse pasta eller ris, og steike proteinkildene (f.eks fisk eller kylling) i ovnen. Alt lager seg selv, og så er det bare å fordele i matbokser, og tilsette friske grønnsaker utover uka.

   
Jeg har porsjonspakker med fiskekaker liggende i fryseren, i tilfelle jeg faktisk ikke skulle ha tid eller ork til å steike opp noe. Ikke det beste alternativet, men se etter de med mest mulig fisk.

Noen forslag om du er på farten, er å evt. ha med en porsjon proteinpulver eller kanskje litt havregryn når du drar ut. Da har du både en protein- og en karbohydratkilde tilgjengelig, og kan ta en snartur innom en dagligvarebutikk og supplere med f.eks skyr, kesam eller cottage cheese, litt frukt eller grønnsaker og kanskje noen nøtter. Speltlomper er et greit alternativ til karbs på farta, og med en pakke kalkunskinke eller en tube med Kavli magerost får man en enkel og god lunsj. Tunfisk er også en enkel og rimelig proteinkilde, for den som liker det. Plutselig har du et enkelt, balansert og velsmakende måltid tilgjengelig.

Ikke glem bestikk! Jeg har funnet ut at det kan lønne seg å alltid ha ei te-skje eller en liten gaffel tilgjengelig i veska, slik at det faktisk går an å få i seg maten på en folkelig måte. Prøv å slurpe i deg kesam uten skjei liksom.

 

Har du noen gode matpakketips?

I dag er det OD-dag, men jeg har ikke ligget utpå av den grunn. 07.30 var jeg ute av døra for 40min morgenkardio. Jeg elsker å være ute og gå i mørket om høsten, særlig på morgenkvisten når det føles som om resten av byen fortsatt sover. Snart kommer Monika oppover, og da skal vi rake hele tomta. Det blir nok dagens trening for min del. Etterpå er jeg nødt til å rydde hele huset, for til helga skal vi holde Halloween/bursdagsfeiring for min venninne Marit, og akkurat nå ser det ikke ut her. Flytting fører til kaos, har jeg funnet ut.

Akkurat nå sitter jeg og koser meg med en kopp kaffe med stevia-dråper, og denne herligheten:


Dessert til frokost er ikke galt for en søtmoms som meg. Puttet 40g jordbær, 30g whey gourmet starberry/banana, en halv boks cottage cheese og noen dråper stevia vanilla i blenderen og kjørte til det ble en jevn masse, før jeg lot det stå i fryseren en halvtimes tid. Husk å rør rundt et par ganger, røra har en tendens til å fryse raskt ute i kantene. Smaker himmelsk! (Oppskriften har jeg lagt ut på den gamle bloggen tidligere. Kommer til å reposte noen av innleggene derfra etterhvert)

Ha en flott torsdag!

  • Skrevet: 26.10.2011  //  Kl: 08:56  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 20

Da jeg meldte meg inn på et treningssenter på denne tida for et år siden, hadde jeg aldri trodd at interessen for styrketrening og kroppsbygging skulle bli så stor. Da jeg begynte å drømme om bodyfitness-scenen i vår, bestemte jeg meg for at litt veiledning ville være på sin plass, slik at jeg var sikker på at jeg gjorde ting rett for å oppnå best mulig resultater mht målene mine. Jeg søkte litt rundt, og fant ut at det ville lønne seg å ta kontakt med en klubb i nærheten. Kaliber var tilfeldigvis den nærmeste aktive klubben jeg fant, så jeg sendte en mail til Gunnar Strand Jacobsen, eieren av Kaliber.

For å kunne stille i konkurranse, må man være medlem av en klubb som er registrert i Norges kroppsbygger- og fitnessorbund. Liste over klubber finner du på NKFs hjemmesider.





1.juni 2011 hadde jeg min aller første PT-time på Kaliber, og da fikk jeg en kostholdsplan, treningsprogram, og gjennomgang av øvelser. I ettertid har jeg vært der på et par timer for formsjekk og nye treningsprogrammer, i tillegg til at jeg har jevnlig kontakt med trener over mail/facebook. Til vanlig trener jeg på Levanger Gym her i hjembyen, hvor jeg også tar et par vakter innimellom. Jeg synes opplegget fungerer veldig godt, og er kjempefornøyd med oppfølgingen jeg har fått. Ser veldig frem til å flytte til Trondheim når jeg har fullført vgs til neste år, slik at jeg faktisk kan trene på Kaliber hele tiden. Kjempefint treningssenter!


Men så er jeg ganske glad i den 30 år gamle old school-gymmen min her i Levanger også.


Det langsiktige målet mitt pr dags dato, er å komme meg opp på bodyfitness-scenen høsten 2012. Første delmål blir å ligge i et godt kalorioverskudd, kombinert med en god dose styrketrening, og legge på meg så mye muskelmasse som mulig i løpet av høsten/vinteren. Deretter blir det diett til våren, for å få trimma bort litt overflødig fett slik at musklene faktisk kommer til syne (om det er noen der..).

 

Får du oppfølging på treningsfronten?

  • Skrevet: 25.10.2011  //  Kl: 13:13  //  Kategori: Annet  //  Kommentarer: 8

Da har jeg fått hjelp av min eminente eks Tor med designet, og bloggen er herved i gang!

Jeg har noen planer for bloggen fremover, så dette blir moro. I forhold til den andre bloggen, har denne litt flere kategorier så det skal bli lettere å finne frem til gamle innlegg, f.eks oppskrifter og små-tips. Planen er å blogge litt mer strukturert her, for på den forrige ble det ofte ganske sporadisk. Det blir hovedsaklig fokus på trening, mat og fitness, men det dukker nok opp litt alskens rariteter innimellom, kjenner jeg meg selv rett. Bloggen får iallefall være som den er nå en liten stund fremover, så får jeg se hvordan jeg trives. Om det er noe dere savner eller mener burde vært annereledes, så gi meg gjerne et lite hint.

Er ikke galt å være grønn på design-bygging selv, når man har en kompetent eks som orker å ta seg tid til å ordne opp, selv når jeg priker på små-spikkeri.



Håper dere vil følge med videre!

-Andrea



Andrea Halsan



21, Levanger

Jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og har erfaring som bodyfitness-utøver. Bloggen er i all hovedsak en trenings- og kostholdsblogg, men jeg skriver også om mer hverdagslike temaer og hendelser.

+ Legg meg til som venn









Kategorier


Arkiv


Blogger jeg leser


Bloggdesign


Annonser



Copyright

hits