• Skrevet: 30.10.2011  //  Kl: 16:29  //  Kategori: Kosthold / Ernring  //  Kommentarer: 23

N er det p tide med en liten opprydding i matveien. Siden jeg var p NM i Oslo, hvor det ble i overkant mye junk og godis (ironisk nok), har jeg hatt skikkelig smgodt-cravings. Det har blitt litt i overkant mye dritt de siste helgene, rett og slett. P en mte er det litt godt kunne spise "nei-mat" uten at jeg sitter igjen med drlig samvittighet etterp, men det begynner bli litt vel mye av det gode, og det trives verken hodet eller kroppen med. S n blir det stor-opprydding, og det ser jeg frem til!


Det er jo egentlig ikke noe problem stramme inn litt, nr man uansett har s ufattelig mye godt p kostholdsplanen satt opp av treneren.

Det frste som str p planen, er sukker-avvenning. Har jeg frst ftt smaken p det, s er det gjort. Men jeg vet av erfaring at om jeg holder meg unna en periode, s er det intet problem etterhvert. I flge buddhistene skal det vel ta 21 dager venne seg av, eller tillegge seg en vane, og det tror jeg ikke er s langt ifra sannheten. Mlet mitt blir holde meg unna godis og stsaker frem til jul i frste omgang. Noen som er med meg?

N har jeg p ingen mte tenkt sette meg selv p diett her, men jeg foretrekker rett og slett spise s rent som mulig. Om stsuget melder seg, s har jeg bde sukrin og stevia stende, s da er det bare diske opp noen lekre godsaker. Poenget er bare la kroppen slippe undvendig raffinert sukker som den ikke har noen nytte av. Det er faktisk mulig kose seg og ta vare p kroppen sin n og samme handling, og jeg har store planer om gjre akkurat det fremover.

  • Skrevet: 30.10.2011  //  Kl: 11:23  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 2

De siste ukene har jeg trent med et program bygget p doggcrap-prinsipper. Dette er en veldig effektiv mte trene styrke p, og om du gjr det rett, s skal du kunne ke i styrke fra uke til uke. Det er ganske intense arbeidsperioder, men til gjengjeld er ei kt ganske raskt unnagjort, iallefall i forhold til hva jeg er vant med.

Det er viktig periodisere treningen slik at man ikke stagnerer. Nr kroppen venner seg til noe, vil den ikke respondere like mye lengre. I tillegg kan det vre godt for motivasjonen variere treningen, slik at man ikke blir lei av gjre det samme mned etter mned. Jeg skal holde p med dette i noen uker n, fr jeg gr over p et litt mer omfattende program igjen.



I korte trekk gr det ut p (iallefall slik jeg gjr det), at man har n velse per muskelgruppe, hvor man kjrer 3 sett med en vekt man maks klarer 6-8 repetisjoner p, med rest pause (ti sek) mellom settene. De siste settene blir med andre ord veldig tunge, og her er det meningen tyne seg selv til failure. Fr jeg setter i gang med de tunge arbeidssettene, kjrer jeg minst tre sett med oppvarming, med progressivt tyngre vekter. Man br passe p at man ikke kjrer s tungt at man blir sliten p oppvarmingssettene.

Programmet jeg trener med n er en to-splitt med bryst, skuldre og armer p dag 1, og rygg og bein p dag 2. Treningsuken min blir da to dager styrke, n dag fri, to dager styrke, n dag fri osv. Har ikke mer enn fire velser per kt, og da trener jeg etter doggcrap-prinsipper p tre av dem.

Eksempel p dag 2:

- Pull-ups (ikke doggcrap)
- Beinpress (doggcrap)
- Lrcurls (doggcrap)
- Face-pulls (doggcrap)

Min erfaring s langt, er at det helt klart er en veldig effektiv mte trene p, og passer nok ypperlig om man har en travel hverdag. Det er ganske godt ikke ha s mange velser forholde seg til, ogs er det herlig nr man kjenner at man har presset seg til det ytterste. Selv synes jeg det er en stor fordel ha en treningspartner nr jeg holder p med dette, slik at jeg kan f litt hjelp p de siste seige repetisjonene. Har man f.eks en litt slapp og drlig dag, kan det vre vanskelig presse seg selv maks, og da fr man jo ikke fullt utbytte av treningen. Jeg synes det er veldig greit trene slik for en periode, men jeg ser litt frem til kjre et litt mer basic opplegg igjen.

Har du prvd doggcrap?

  • Skrevet: 29.10.2011  //  Kl: 13:55  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 19

Popper bare en snartur innom for meddele at morgenens rygg- og beinkt var en stor suksess! kte bra p samtlige velser, og perset til med 3 pull-ups. Gjett om frkna var for fornyd da! P tre uker har jeg n gtt fra klare n, til ta tre uten problemer -og flere skal det bli.

Ettersom det er lrdag, s bytta jeg uten riskakene, rosinene og proteinshaken med en proteinbar etter trening. I dag testet jeg ut Gainomax, og jeg har herved en ny klar favoritt! Uten tvil den beste proteinbaren jeg har smakt hittil. M nok bestille opp noen flere, tror jeg.



Har vrt p polet og handlet for frste gang i dag, s i kveld blir det interessant se hvor godt jeg tler alkohol igjen, for det har jeg ikke inntatt p mange mange mneder. Har kjpt inn en hel del godis til kveldens kalas ogs, s jeg frykter at jeg kommer til vre temmelig kvalm innen jeg kommer meg i seng. Man lever vel bare n gang, s litt hodels moro m man jo ha. Men n skal jeg komme meg tilbake til ryddinga, tjohei.

Ha en fortreffelig lrdag alle sammen!
Hper dere har litt mer fornuftige planer enn meg for kvelden.

  • Skrevet: 28.10.2011  //  Kl: 21:57  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 10

Da var det plutselig i helg igjen!

Jeg har endelig ftt satt meg ned og slappet av litt, og kost meg fredagens kveldsmat. I dag ble det speltlomper med krydret kalkunskinke og Kavli magerost, og en kopp te til. Yums!



Bde i gr og i dag har det gtt i ett, og jeg har ikke mindre planer for morgendagen. Ettersom det var OD i gr, gikk det med hele 8 timer p raking av lv, s da ble det lite tid til den planlagte ryddingen min. I dag har jeg hatt langdag p skolen, etterfulgt av vakt og trening p gymmen, s fredagskvelden og store deler av morgendagen gr med p husvask. Men jeg klager ikke, for miljskadet som jeg er, s liker jeg faktisk drive med husarbeid, og energinivet er det ingenting si p! I morgenkveld blir huset fullt av folk og festligheter, med Halloween og bursdagsfeiring. Lenge siden sist n, s det tror jeg blir staselig! Tenkte jeg skulle f lurt inn ei treningskt tidlig p dagen i morgen ogs.

Det er s greit trene nr man har vakt. Da kan jeg ta meg god til til samle krefter og forberede meg mentalt, ta meg god til til oppvarming, ta meg god tid til fokusere helt og holdent, og ikke stresse med flge med klokka. Jeg m tross alt vre der i to og en halv time uansett.


I dag var det bryst, skuldre og armer som fikk kjrt seg. Trener for tiden med et doggcrap-program som jeg tenkte poste et eget innleg om, om noen er interessert.

Har du planer for helga?

  • Skrevet: 27.10.2011  //  Kl: 18:35  //  Kategori: Tips og triks  //  Kommentarer: 13

Jeg har ftt inntrykk av at ganske mange er av den oppfatning at en sunn og god matpakke til lunsjen krever mye tid og arbeid, s jeg tenkte gjre et forsk p avkrefte dette. Kantiner har som regel ikke det mest gunstige utvalget om man vil spise litt bedre, spesielt ikke om man ender opp med kjpe lunsjen sin der hver dag. Det kan fort bli dyrt i lengden ogs.

Mitt frste tips er g til innkjp av noen praktiske matbokser i passende strrelse, slik at oppbevaring ikke str i veien iallefall. Deretter foreslr jeg at man setter av 10 min en ettermiddag, skrur p steikovnen og setter en kasserolle p plata. Jeg pleier koke opp masse pasta eller ris, og steike proteinkildene (f.eks fisk eller kylling) i ovnen. Alt lager seg selv, og s er det bare fordele i matbokser, og tilsette friske grnnsaker utover uka.


Jeg har porsjonspakker med fiskekaker liggende i fryseren, i tilfelle jeg faktisk ikke skulle ha tid eller ork til steike opp noe. Ikke det beste alternativet, men se etter de med mest mulig fisk.

Noen forslag om du er p farten, er evt. ha med en porsjon proteinpulver eller kanskje litt havregryn nr du drar ut. Da har du bde en protein- og en karbohydratkilde tilgjengelig, og kan ta en snartur innom en dagligvarebutikk og supplere med f.eks skyr, kesam eller cottage cheese, litt frukt eller grnnsaker og kanskje noen ntter. Speltlomper er et greit alternativ til karbs p farta, og med en pakke kalkunskinke eller en tube med Kavli magerost fr man en enkel og god lunsj. Tunfisk er ogs en enkel og rimelig proteinkilde, for den som liker det. Plutselig har du et enkelt, balansert og velsmakende mltid tilgjengelig.

Ikke glem bestikk! Jeg har funnet ut at det kan lnne seg alltid ha ei te-skje eller en liten gaffel tilgjengelig i veska, slik at det faktisk gr an f i seg maten p en folkelig mte. Prv slurpe i deg kesam uten skjei liksom.

Har du noen gode matpakketips?

I dag er det OD-dag, men jeg har ikke ligget utp av den grunn. 07.30 var jeg ute av dra for 40min morgenkardio. Jeg elsker vre ute og g i mrket om hsten, srlig p morgenkvisten nr det fles som om resten av byen fortsatt sover. Snart kommer Monika oppover, og da skal vi rake hele tomta. Det blir nok dagens trening for min del. Etterp er jeg ndt til rydde hele huset, for til helga skal vi holde Halloween/bursdagsfeiring for min venninne Marit, og akkurat n ser det ikke ut her. Flytting frer til kaos, har jeg funnet ut.

Akkurat n sitter jeg og koser meg med en kopp kaffe med stevia-drper, og denne herligheten:


Dessert til frokost er ikke galt for en stmoms som meg. Puttet 40g jordbr, 30g whey gourmet starberry/banana, en halv boks cottage cheese og noen drper stevia vanilla i blenderen og kjrte til det ble en jevn masse, fr jeg lot det st i fryseren en halvtimes tid. Husk rr rundt et par ganger, rra har en tendens til fryse raskt ute i kantene. Smaker himmelsk! (Oppskriften har jeg lagt ut p den gamle bloggen tidligere. Kommer til reposte noen av innleggene derfra etterhvert)

Ha en flott torsdag!

  • Skrevet: 26.10.2011  //  Kl: 08:56  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 20

Da jeg meldte meg inn p et treningssenter p denne tida for et r siden, hadde jeg aldri trodd at interessen for styrketrening og kroppsbygging skulle bli s stor. Da jeg begynte drmme om bodyfitness-scenen i vr, bestemte jeg meg for at litt veiledning ville vre p sin plass, slik at jeg var sikker p at jeg gjorde ting rett for oppn best mulig resultater mht mlene mine. Jeg skte litt rundt, og fant ut at det ville lnne seg ta kontakt med en klubb i nrheten. Kaliber var tilfeldigvis den nrmeste aktive klubben jeg fant, s jeg sendte en mail til Gunnar Strand Jacobsen, eieren av Kaliber.

For kunne stille i konkurranse, m man vre medlem av en klubb som er registrert i Norges kroppsbygger- og fitnessorbund. Liste over klubber finner du p NKFs hjemmesider.





1.juni 2011 hadde jeg min aller frste PT-time p Kaliber, og da fikk jeg en kostholdsplan, treningsprogram, og gjennomgang av velser. I ettertid har jeg vrt der p et par timer for formsjekk og nye treningsprogrammer, i tillegg til at jeg har jevnlig kontakt med trener over mail/facebook. Til vanlig trener jeg p Levanger Gym her i hjembyen, hvor jeg ogs tar et par vakter innimellom. Jeg synes opplegget fungerer veldig godt, og er kjempefornyd med oppflgingen jeg har ftt. Ser veldig frem til flytte til Trondheim nr jeg har fullfrt vgs til neste r, slik at jeg faktisk kan trene p Kaliber hele tiden. Kjempefint treningssenter!


Men s er jeg ganske glad i den 30 r gamle old school-gymmen min her i Levanger ogs.


Det langsiktige mlet mitt pr dags dato, er komme meg opp p bodyfitness-scenen hsten 2012. Frste delml blir ligge i et godt kalorioverskudd, kombinert med en god dose styrketrening, og legge p meg s mye muskelmasse som mulig i lpet av hsten/vinteren. Deretter blir det diett til vren, for f trimma bort litt overfldig fett slik at musklene faktisk kommer til syne (om det er noen der..).

Fr du oppflging p treningsfronten?

  • Skrevet: 25.10.2011  //  Kl: 13:13  //  Kategori: Annet  //  Kommentarer: 8

Da har jeg ftt hjelp av min eminente eks Tor med designet, og bloggen er herved i gang!

Jeg har noen planer for bloggen fremover, s dette blir moro. I forhold til den andre bloggen, har denne litt flere kategorier s det skal bli lettere finne frem til gamle innlegg, f.eks oppskrifter og sm-tips. Planen er blogge litt mer strukturert her, for p den forrige ble det ofte ganske sporadisk. Det blir hovedsaklig fokus p trening, mat og fitness, men det dukker nok opp litt alskens rariteter innimellom, kjenner jeg meg selv rett. Bloggen fr iallefall vre som den er n en liten stund fremover, s fr jeg se hvordan jeg trives. Om det er noe dere savner eller mener burde vrt annereledes, s gi meg gjerne et lite hint.

Er ikke galt vre grnn p design-bygging selv, nr man har en kompetent eks som orker ta seg tid til ordne opp, selv nr jeg priker p sm-spikkeri.



Hper dere vil flge med videre!

-Andrea



Andrea Halsan



21, Levanger

Jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og har erfaring som bodyfitness-utver. Bloggen er i all hovedsak en trenings- og kostholdsblogg, men jeg skriver ogs om mer hverdagslike temaer og hendelser.

+ Legg meg til som venn









Kategorier


Arkiv


Blogger jeg leser


Bloggdesign


Annonser



Copyright

hits