• Skrevet: 29.10.2013  //  Kl: 12:59  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 0

Heihei!

Til tross for at gårsdagen var lang, fløy den rett og slett av sted! Klokka ringte 06.15, og da fikk jeg gjort unna litt husarbeid og et forsøk på noen timers eksamenslesing. I utgangspunktet skulle jeg bare ha ei tre-timersvakt på sykehjemmet om kvelden, men den ble endret til langvakt, så da klokka var halv 1 fikk jeg forespørsel om å komme på jobb allerede kl.15. Dermed var det bare å komme seg ned på bootcampen i en høvelig fart, for jeg hadde ingen planer om å skippe ukas crossfit-økt!

I går var det såpass til temperatur igjen at det gikk an å kjøre økta nede i brakka, så da gjorde jeg det. Med hjelp fra Lasse som styrte klokka fikk jeg en sabla god start på treningsuka! Gårsdagens økt stjal jeg herfra.

Øvelsene nedenfor kjøres kontinuerlig i tre minutter, og dermed får man ett minutts hvile. Deretter er det bare å gjenta sekvensen til man har kjørt 5x3minutter, totalt 19 minutter inkludert pausene.

  • 3 cleans -30kg
  • 6 push-ups
  • 9 Knebøy med kroppsvekt

Jeg klarte to runder per arbeidssekvens, så det ble alt i alt 10 runder på meg.
Det svei ille i beina, men jeg var godt fornøyd med at jeg klarte å kjøre alle push-upsene på tærne!


Instagram: @artisticfitness

 

I dag har jeg gjort nok et forsøk på å lese til eksamen, men jeg må si at til tross for at jeg stressa fælt forrige uke, ser eksamensnervene ut til å ha tatt litt av nå. Jeg klarer ikke helt å finne roen til å sette meg ned og faktisk studere. Jeg vil på ingen måte si at jeg har full kontroll, men jeg klarer ikke helt å sortere hva jeg faktisk kan og ikke fra hverandre, så jeg vet ikke helt hva jeg burde lese på og hvordan jeg  burde jobbe med stoffet. Men jeg rekner med jeg får et ordentlig skippertaksgir når uka nærmer seg slutten og eksamen er like om hjørnet, om jeg kjenner meg selv rett! Jeg tror i det minste jeg begynner å ha nogen lunde kontroll på det jeg skal kunne, om jeg sammenligner med eksemplene på tidligere eksamener jeg har tilgjengelig på skoleportalen.

Velvel. Jeg begynner å få mark i røven så det er kanskje på tide å leite fram husmoremnet litt igjen før Lasse våkner og det er tid for ♥snickersgrøt♥ og rygg-trening!
Håper alle har hatt en knall start på uken!

ArtisticFitness Facebookside

  • Skrevet: 29.10.2013  //  Kl: 08:06  //  Kategori: Tips og triks  //  Kommentarer: 4

Jeg har et par motivasjonsvideoer litt utenom det vanlige som jeg ønsker å dele med dere! Ikke alle har helt samme forutsetninger her i livet, og å se slike saker setter iallefall ting litt i perspektiv for min del. Det er bare å legge fra seg unnskyldningene..
Det man vil, det får man til -man må bare ville det nok.

 

Bodybuilder og to-barnsmor -uten armer!

Denne stjal jeg fra bloggen til Nathalie. Jeg ble nesten rørt til tårer da jeg så den.

Beundringsverdig å se hva folk kan få til, eller hva?

  • Skrevet: 27.10.2013  //  Kl: 09:54  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 2

Jeg vet ikke med dere, men lørdag er og forblir min favorittdag!

Lasse har arbeidshelg, og det er selvfølgelig litt kjedelig. Han kommer hjem mellom 4 og 6 om morgenen, og deretter sover han store deler av formiddagen. Men det betyr at jeg kan få dulle litt med meg selv! I går startet jeg dagen med å sove så lenge jeg vil, slik jeg alltid gjør på lørdager. Så ble det en liten rusletur i duskregnet bort til Lillesand for å ta noen minutter med sola, og deretter var det hjem til litt egenpleie og kos.



Solarium, dusj, ansiktsmaske, proteinkaffe, isvann med sitrondråper og et godt blad er ikke å forakte!


Resten av dagen gikk som lørdager ofte går -fotballkamp på skjermen (da jubler Andrea høyt da!...), ei tung og bra beintrening, og til slutt en bedre middag med litt underholdning på TV-skjermen, før deiten min stakk på nytt nattskift.


Mørbradbiff, bakte småpoteter, asparges, stekt løk og sopp, litt bacon og bernaise (jeg mangedobla(!) nok sausmengden underveis). Yums!

Nå er det en uke til min første eksamen, og jeg må si jeg gleder meg litt til å få det overstått. Jeg føler ikke helt jeg klarer å koble ut 100% med det hengende over meg, så jeg kjenner på en følelse av stress som hele tiden er til stede. Får bare prøve å sette inn et ekstra gir og lese godt nå den siste uka, så er det noen måneder til neste gang iallefall! Høhøh.


Da er det bare å nyte søndagen og lade batteriene for uke 44! (snart jul jo!)

  • Skrevet: 25.10.2013  //  Kl: 16:51  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 8

Ser ut til at jeg har kommet inn i "blogg-sonen" igjen for en stund, så her er jeg igjen!

Ukedagene starter med noen timers skolearbeid de, og fredag er intet untak. De siste dagene har jeg prøvd å tillære meg så mye jeg bare klarer om vitaminer, mineraler og sporstoffer, men som jeg sa til venninna mi i går -"de er SÅ små, men det er SÅÅ mye å lære om dem!" Dessuten er det mange av dem, så jeg har litt problemer med å skille alle fra hverandre mtp funksjon, anbefalt inntak og kostkilder. Får tro det sitter godt nok til eksamen, men nå er det kun en drøy uke igjen!

Men nok om den saken. Jeg sitter så mye på ræva om dagen at jeg blir vel snart helt tullete, så i dag ble jeg nødt til å gå meg en liten tur bare for å lufte hodet og strekke litt på meg. Litt frisk luft kan gjøre underverker!



Nå har jeg kost meg med denne herlige søtskåla, og skal straks gjøre meg klar for å dra av sted på trening:


Etter at jeg flytta hit i sommer har det gått i micro-grøt for å spare oppvask (savner ikke oppvaskmaskin i det hele tatt nei..!), men kokegrøt er og forblir best! Så i dag ble det en ordentlig kjelegrøt med masse godt; salt, kanel, kardemmomme, steviadråper, sukrin og ikke minst chocolate peanut butter-protein, toppa med en klatt økologisk peanøttsmør. I want more!

Da skal treningsbagen pakkes, og så er det bryst og skuldre som står for tur. Klar for å løfte litt igjen i dag!

God helg!

  • Skrevet: 24.10.2013  //  Kl: 17:02  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 3

Helluen!

I dag har jeg min aller første helt treningsfrie dag på en stund -med styrke fem dager i uka, ei crossfit-økt + ei kettlebell-økt har jeg faktisk hatt ei økt hver dag de siste ukene (men da selvfølgelig med varierende intensitet og belastning). Jeg følte iallefall for å ta helt fri i dag, så her sitter jeg i sofaen!

I ukedagene er jeg oppe i rett tid, og jeg var oppe før halv 8 i morges også. Jeg fikk gjort litt skolearbeid, slappa av litt med Lasse, og deretter kjørte vi inn til Trondheim sentrum. Lasse hadde time hos fysio, og da fikk jeg litt tid til å ta en liten handlerunde. Kopipapir, bomullspadder og fuktighetskrem er kanskje ikke så spennende, men noe moro ble det med hjem også:


Jeg likte forrige utgave av Shape Up, så jeg får gi denne utgaven en sjanse også!

Jeg har troa på gjenbruk, så det ble en liten tur innom Fretex når jeg først var i byen. Der ble det noen tallerkener og ei krukke til gresskarkjernene mine. Mye fint å finne i bruktbutikker, til en veldig billig penge! Det er ikke verre enn å gi det en liten vask når man kommer hjem, så er det ofte så godt som nytt.

Da spørs det om jeg skal putte nesa i bøkene og terpe litt mer på vitaminene! Så spørs det om jeg rusler en tur bortover på Lillesand og hilser på Lasse i resepsjonen, og tar meg en liten runde i solariumet etterhvert.

Ønsker alle en hyggelig kveld!

  • Skrevet: 22.10.2013  //  Kl: 22:15  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 4

Da går nok en dag mot slutten, og jeg sitter godt plassert i sofaen mens Lassemann ser fotballkamp.

 

I dag stod vekkeklokka mi på 05.35, men 05.25 var jeg våken, og da var det bare å komme seg opp. Jeg innbiller meg selv at jeg er en morgenfugl, selv om det er utrolig surt å stå opp av senga om morgenen, særlig når dyna er varm, rommet kaldt og det enda er bekmørkt. Jeg er iallefall langt mer produktiv tidlig på dagen enn på ettermidagen, så når jeg er hjemme alene prøver jeg å utnytte morgentimene.

Før klokka slo 07.30 hadde jeg iallefall rukket å vaske kopper, sette på klesvask, brette klær, støvsuge gulvet og spise frokostpannekakene mine. Moro å leke litt Frølen Flink en gang innimellom også!.. Dermed var det på tide med eksamenslesing i noen timer før Lasse kom hjem fra nattjobb i 11-tida.

Resten av dagen har jeg forøvrig ikke gjort så voldsomt mye fornuftig, bortsett fra ei god treningsøkt på Lillesand i ettermiddag. I dag var det rygg som stod på planen for min del

  • Pull-ups med strikk 3x5
  • Omvendt roing 3x8-10
  • Smal kabelroing 3x12-15
  • Pullover i kabel 3x12
  • Diverse øvelser for bakside skulder

Masse folk på trening i dag, men jeg fikk da gjort det jeg skulle allikevel!

Slik så stuebordet ut i morges:


Oversiktsnotater in progress! Stoffet blir ryddigere i hodet når jeg får det ryddig på papiret.. Vel, ryddig og ryddig fru Blom *kremt*.


Nå er det straks natta på denne frøkna, så da takker jeg for meg for i kveld. :)

  • Skrevet: 21.10.2013  //  Kl: 20:19  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 1

Tittit!

Med kun to uker til eksamen begynner nervene og stresset og merkes, så jeg får bare beklage at jeg ikke har svart på de siste kommentarene. Et lite innlegg må jeg allikevel prøve å få til, for treninga blir jo ikke bort-prioritert uansett om denne wannabe-husmora småstresser og motivasjonen går litt opp og ned.

Mandag er min lekeøkt-dag, og selv og dagen starta litt blå så ble det ei veldig god økt!

Normalt sett har jeg pleid å være i bootcamp-brakka og holde på på mandagene, men nå er det blitt såpass kaldt ute at det blir litt i kjøligste laget for denne pingla, ettersom det ikke er noen varme der inne. Dagens økt ble dermed inne på selve studioet, men jeg var heldigvis så tidlig ute at det så og si var tomt for folk, så jeg fikk puste og pese i vei.

  • Kettlebell squats x 15
  • Floor to chest push-ups x 10 (disse er geniale for oss som ikke får til å ta uendelige med push-ups på tærne. Se video)
  • Markløft x 5

Jeg prøver å kjøre så konstant som mulig og holde et raltivt høyt tempo. Det blir også ingen eller så få pauser som mulig, men jeg er påpasselig med å ta det rolig nok til at jeg er nøye med teknikken (å ta det rolig kommer riktignok av seg selv ettersom jeg blir dausliten, men det er uansett viktig å holde fokus på det man gjør). Det ble totalt seks runder på nøyaktig 18 minutter, og jeg var gjennomsvett og fornøyd! Avslutta med pittelitt mage-trening med hjelp fra Lasse, før det var hjem til sofaen.

Slenger med en liten måltidsfavoritt:


Karbonadedeig / kylling / tunfisk, ymse grønnsaker, avocado og eple.

Jeg har forresten bestemt meg for å gjøre et lite forsøk på å klare meg uten melkeprodukter på ubestemt tid. Jeg har alltid vært plaget med uren hud, så jeg fant ut at jeg ville gi det et forsøk å se om det hjelper på, men jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å gi slipp på proteinpulveret mitt. Kesam, melk, yoghurt og cottage cheese får iallefall stå igjen i butikkhyllene en liten stund, så får jeg se om det gjør noe monn. Jeg er redd jeg kommer til å få abstinenser uten søt-måltidene mine, men jeg skal iallefall se hvor lenge jeg holder ut, hehe. Noen som har egne erfaringer med hudproblemer relatert til kosthold?

 

Fortsatt god uke!

  • Skrevet: 17.10.2013  //  Kl: 20:53  //  Kategori: Trening  //  Kommentarer: 0

God torsdagskveld!

Nå sitter jeg god og mett, nydusja og ferdigtrent med et glass cola zero (ingen pepsi i hus!) med et par levende lys og slapper av. Torsdager er i grunn fast hviledag her i huset ettersom Lasse jobber fra 16 til 22, han ikke vil trene før det og jeg nekter å trene så sent som etter det. Men det hender seg støtt og stadig at jeg rusler bortover til gymmen og tar meg ei lita høy-intensitetsøkt allikevel. På disse øktene kjører jeg som regel sirkeltrening på 20-30 minutter, og har fokus på å få opp pulsen og få svetta litt.

I dag ble det ei slik økt med fokus på core-trening, og den så slik ut:

 
Dere får bare være over med meg når det kommer til navn på mage-øvelser..

Sirkelen bestod av 8 poster:

  • Abwheel x 5
  • KB swings x 20
  • Bicycle crunches x 20
  • Burpees x 5
  • Lying leg raises + crunch med vektskive x 10
  • KB swings x 20
  • Sideplanke med twist x 10 per side
  • Burpees x 5

Denne runden kjørte jeg non-stop, før jeg tok 1 min pause før det var påan igjen. Jeg kjørte totalt tre runder, og det tok meg nøyaktig 20 minutter inkludert de to pausene.

I tilegg brukte jeg en 15-20 minutter på å tøye godt på beina. Jeg vil bli smidigere, men er litt for dårlig til å sette av tid til tøying ofte nok. Men det gjør godt! Helt til slutt ble det et kvarter med falsk sol, før jeg ruslet hjem igjen. Det er alltid like trist når man ligger der i solsenga, har det varmt og godt og er halvveis på vei inn i drømmeland  -så plutselig blir alt mørkt og kaldt. Det er rett og slett sørgmodig når tida har løpt ut!

Velvel, da sier jeg over og ut for i kveld. Får vel prøve å bruke en liten time på eksamenslesing før kælln kommer hjem.

Hei, og god tirsdag! En ny liten oppdatering av hvordan det går på skolefronten her i lesekroken i Malvik.

Første modul av skoleåret nærmer seg slutten, og i går var det nøyaktig tre uker til min første eksamen innen grunnleggende ernæring. I dag jobba jeg meg gjennom det siste av stoffet på nettportalen, og den siste tida nå kommer til å gå med på å repetere, lese litt ekstra, og gjøre ferdig et par oppgaver jeg enda ikke har fått gjort. Jeg føler jeg har lært veldig mye i løpet av mine første måneder som nettstudent, og fått en grei forståelse for det har jeg vært gjennom. Men det er fortsatt mye som må terpes og masse som skal sitte før eksamen.


Mye av stoffet er slikt jeg "kan fra før", for å si det litt bastant. Jeg har jo lest mye om kost og ernæring på privaten fra før av, og har jo prøvd ut litt av hvert selv. På disse emnene har det vært veldig greit å få en dypere innføring, og ikke minst bedre forståelse. Videre har det vært mye nytt -mange navn, ord, uttrykk og mekanismer jeg aldri har hørt om før, og som gjerne er det som er vanskeligst å få til å sitte. I tillegg er det mye jeg har hørt om og så vidt lest om før, men aldri forstått eller gått nærmere inn på. Kroppen er en sammensatt organisme, og drivstoffet, opptaket og omsettinga er mer enn bare kalorier inn og energi ut. Jeg har nok å bryne hodet mitt på om dagen!

I utgangspunktet har det vel vært ernæring i sammenheng med trening -altså med tanke på forming av kroppen og prestasjoner, som har vekket interessen min for kunnskap om kosthold, det skal jeg ærlig innrømme. Men jeg har merket det etterhvert som jeg har lest, at jeg synes det er utrolig interessant å lese om hvilken innvirkning ulike næringsstoffer og typer kosthold har på helsa. At det er viktig å "spise sunt og variert for å være frisk og rask" er vel noe "alle" vet, men nøyaktig hva det innebærer har jeg egentlig aldri tenkt så hardt over. Bare tanken på hvor mange mangelsymptomer man kan få bare pga av mangel på et enkelt lite sporstoff er fascinerende.



Det blir litt rabbelbabbel her, men når man er nettstudent er det ikke så mange å dele skolestoffet med, så da får jeg ta det ut her istedet! Lasse får nemlig plages nok med meg som tvinger han til å spise grønnsakene sine!

  • Skrevet: 14.10.2013  //  Kl: 18:32  //  Kategori: Ut på tur!  //  Kommentarer: 2

Riktignok litt i seinteste laget, men bedre sent enn aldri? Den siste uka har det rett og slett gått litt i ett for min del, men denne helga fortjener nesten et lite innlegg.

Sist helg var vi altså på vift i hovedstaden for å se på brunsmurte muskelbunter og kose oss! Vi reiste nedover fredag formiddag og sjekket inn i 10. etasje på Radissun blue scandinavia hotell, og ettermiddagen gikk med til trening på Haralds gym, og deretter middag på Djengis khan med min roomie Birgit fra oppholdet i Florida. Så kos å se henne igjen! Ellers fikk jeg hilst på flere kjente fjes jeg ikke har sett på en stund, og det var alt i alt en veldig trivelig opplevelse.

På lørdagen var det opp i rett tid for å få stappa i seg en skikkelig hotellfrokost, før det bar bort til Oslo konserthus. I år var arrangementet fordelt over to dager istedet for én som i tidligere år, og det synes jeg var veldig greit, selv om prisen begynner å bli litt vel stiv. Etter min mening var det iallefall litt godt å slippe å sitte i salen fra 09 om morgenen til nærmere 23 på kvelden, slik jeg gjorde da jeg så på for første gang i 2011. I år begynte ikke øynene å gå i kryss før showet var over, hehe.


Mange flotte utøvere i år også!





I forbindelse med høstens konkurranser er det er flere som har spurt om når jeg har tenkt å stille igjen selv. Jeg må innrømme at tanken på å komme seg opp på scenen igjen ligger og dunker litt i bakhodet, men denne gangen kjente jeg at det var greit å sitte blant publikum. Det blir når jeg føler meg klar for en ny runde, og jeg har ikke fått hastverk riktig enda. Alt til sin tid!

I løpet av helga fikk vi også lurt inn ei treningsøkt både på Haralds gym og på 24Fitness, og spist mye god mat. Hjemreisen kom riktignok litt for fort for min del, og helga kunne godt ha vart en dag ekstra. Sett bort fra at min kjære stakkar Lasse plagdes med hodepine gjennom hele helga var det nemlig en utrolig fin tur!

 

Min facebook-side
Instagram: @artisticfitness

  • Skrevet: 04.10.2013  //  Kl: 11:03  //  Kategori: Ut på tur!  //  Kommentarer: 1

Da er kofferten tilnærmet ferdigpakket og vi begynner å være klar for kjærestetur til Oslo!



I fjor stod jeg på scenen selv, men i år kommer jeg til å befinne meg i salen og heie frem favorittene. PCen blir ikke med på tur så det blir ingen blogg-oppdateringer i løpet av helga, men kanskje dukker det opp et og annet på instagram (@artisticfitness).

Flere som skal av sted og se på?

  • Skrevet: 02.10.2013  //  Kl: 20:00  //  Kategori: Hverdag  //  Kommentarer: 0

Forrige uke ble det bra med jobb på meg (4 vakter er to mer enn mitt minimumsmål!), trening omtrent som normalt, og kanskje litt for lite skolearbeid. Denne uka blir det nok kun én arbeidsdag, og ettersom treninga uansett blir litt omrokkert på til helga siden vi skal til Oslo og se på NM, har jeg lagt inn ei deload-uke for å sette av litt mer tid til skolearbeid, og for å få gjort litt mer her hjemme igjen. Kun en måned til første eksamen, og jeg må si jeg begynner å kjenne litt på eksamensstresset. Jeg begynner snart å ha kommet gjennom det meste av stpffet, og så står repetisjon og pugging for tur.


Med oktobers inntreden har også høsten meldt sin ankomst, og da er det kos å pakke seg i pledd og lese i skolebøkene med en god og varm kopp te i godstolen!


Deload betyr riktignok ikke helt treningsfri i min verden, det betyr rett og slett mindre trening og litt lettere/annen belastning. I går dro vi igjen en tur ned i bootcamp-brakka så jeg fikk kjørt min ukentlige leke-økt, og selv om den knapt varte i 20 min kjentes ut som alt annet enn ei deload-økt iallefall, hehe!


Jeg kjørte amraps (as many rounds as possible) med clean and jerk, floor ladder, jump squats og floorladder igjen, og allerede etter første runde begynte jeg å bli kvalm. Etter tredje runde ble jeg nødt til å lukke øynene og ta pustepauser under clean and jerk fordi det kjentes ut som det skulle svartne for meg, men jeg tok det i et tempo slik at jeg klarte å fullføre. Det ble til sammen seks runder på de 20 minuttene jeg holdt på. Det er så utrolig herlig å bare legge seg flatt ut på gulvet og smile fornøyd for seg selv etter ei slik økt! Etterpå ble det litt coretrening, foam-rolling og tøying oppe på Lillesand mens Lasse kjørte si økt.

I dag ble det om det en liten cardiorunde på meg (bevegde meg opp på tredemølla en tur og jogget noen intervalldrag(!)), og litt mer selvbehandling med foam-rolleren og tøying. Jeg har virkelig begynt å sette pris på bedre mobilitet!

Nå teller vi iallefall ned til helgetur til Oslo her i huset. Hotellrom er booket og flybillettene bestilt, og vi ser frem til ei helg med muskler, show, trening, kos og god mat.
Har du tenkt deg på NM?

Jeg er glad i varme, skikkelige måltider med kjøtt og grønnsaker, men har også  alltid vært en liten søtmums. Dessuten er det ikke alltid jeg har verken tid eller tålmodighet til å stå og steike og tilberede hvert måltid, så noen enkle, søte og næringsrike småmåltider gjør seg i løpet av dagen. Melkeprodukter og proteinpulver blir mye brukt i den sammenheng her i huset, så jeg har samlet noen bilder av noen enkle og gode småmåltider.

Håper de kan være til inspirasjon!


Yoplait double 0%, fersken og gresskarkjerner, og en proteinkaffe (pulverkaffe, 1 scoop proteinpulver og 1dl ekstra lettmelk)


Mager kesam med steviadråper, toppet med druer og gresskarkjerner, med en kopp te til. Dette har blitt en favoritt om dagen.


Kanskje verdens enkleste knallgode smoothie; jordbær, en frossen banan, en scoop proteinpulver og litt melk/vann som dures sammen i blenderen.



Mager kesam med søtning, bringebær og gresskarkjerner.


Microbrownie med blåbær, druer og melon til.


Cottage cheese, jordbær og økologisk peanøttsmør.


Cottage cheese, blåbær, pinjekjerner og sukrin.


Mager kesam, fersken, Go lean cereal og bringebær.


Fortell meg gjerne hva du pleier å spise som mellommåltid. Alltid åpen for nye forslag!



Andrea Halsan



21, Levanger

Jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og har erfaring som bodyfitness-utøver. Bloggen er i all hovedsak en trenings- og kostholdsblogg, men jeg skriver også om mer hverdagslike temaer og hendelser.

+ Legg meg til som venn









Kategorier


Arkiv


Blogger jeg leser


Bloggdesign


Annonser



Copyright

hits